Categories: Actueel

Minister Bussemaker bezoekt TU/e in kader van Technologiepact

Nadat de minister was bijgepraat over de TU/e Strategie 2020, bezocht zij het Robotica Lab. Robotica is aan de TU/e een snel groeiend wetenschapsveld. Robots kunnen helpen door gevaarlijke of ingewikkelde taken over te nemen. Met een vergrijzende bevolking kunnen robots helpen het thuis wonen van ouderen te verlengen. De minister kreeg onder meer demonstraties van een oogchirurgie-robot en een zorgrobot. Daarnaast liet het team Tech United van de TU/e, heersend wereldkampioen robotvoetbal, zien waartoe ze in staat is. De kennis die de universiteit verwerft met robotvoetbal wordt gebruikt in andere soorten van robotica, zoals in zorgrobots.

Automotive

Het gezelschap verplaatste zich vervolgens voor een rondleiding naar het Automotive Lab. Daar praatte Lex Lemmens, dean van het Bachelor College van de TU/e, het bezoek bij over het vernieuwde bacheloronderwijs. De minister ging ook in gesprek met studenten over het Bachelor College. Met dit college is een universiteitsbrede onderwijsvernieuwing ingezet, gericht op het opleiden van de ingenieurs van de toekomst. Bedrijven en maatschappij vragen niet alleen om meer, maar ook om bredere ingenieurs. Door het vergroten van de instroom en het verbeteren van de rendementen geeft de TU/e met het Bachelor College antwoord op die vraag. Ook werd ingegaan op de vraag ‘hoe komen er meer ingenieurs voor de klas?’. Dat gebeurde aan de hand van een discussie na een toelichting door Douwe Beijaard, directeur van de Eindhoven School of Education.

Vervolgens werd de minister door Antoine Wintels (bestuursvoorzitter Summa College), Paula Toonen (opleidingsdirecteur Stedelijk College Eindhoven) en Jos Hegeman (directeur School voor Techniek Summa College) onder meer bijgepraat over het regionale programma Focus en Passie voor Techniek. Dit programma is een voorbeeld van regionale samenwerking tussen het (v)mbo en bedrijfsleven en realiseert marktgericht technisch onderwijs met aantrekkelijke lesmethoden. Het richt zich daarmee op de groeiende behoefte aan goed gekwalificeerde technische vakmensen op alle mbo-niveaus. Ten slotte ging de minister in discussie met docenten en studenten van Fontys over het opnemen van wetenschap en techniek in het Pabo-curriculum. De discussie spitste zich toe op de vraag hoe zo’n curriculum eruit kan zien, wat Pabo-studenten moeten leren en welke kennis en vaardigheden dit met zich meebrengt.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

56 minuten ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

2 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

3 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

3 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

5 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

5 uur ago