NLR en Cryoworld ontwikkelen een vloeibaar waterstoftank. Doel is om in 2026 een demovlucht op vloeibaar waterstof uit te voeren.

De overeenkomst volgt op die met zepp.solutions voor een brandstofcelsysteem.
Cryoworld, een mkb-bedrijf in Wieringerwerf, heeft ruime ervaring en kennis opgebouwd op het gebied van cryogene technologie. De samenwerking met NLR richt zich op hun expertise van opslag, distributie en conditioneren van vloeibare waterstof.
Vloeibaar waterstof
Vliegen op vloeibaar waterstof wordt gezien als een technologie die kan bijdragen aan de klimaatdoelstellingen voor de luchtvaart. Met een hoge energiedichtheid als voordeel zijn er naast gewicht, volume en veiligheid volop uitdagingen voor de integratie van vloeibaar waterstofsystemen aan boord van een vliegtuig. Zo vereist opslag van cryogene waterstof bij -253 graden Celsius een zeer goede isolatie van de tank om verlies door verdamping te beperken. Daarnaast moet de zeer koude waterstof worden opgewarmd voor het gebruik door een brandstofcel. Hiervoor zijn meerdere technische oplossingen mogelijk die onderzocht worden.
Het tanksysteem dat Cryoworld zal ontwikkelen, zal worden geïntegreerd in de Pipistrel. Dit kleine elektrisch aangedreven vliegtuig gebruikt NLR om innovatieve technologieën te demonstreren.
Mooie oplossing maar het tont ook het nadeel van een brandstofcelsysteem: de grote groene buikbak. Mi ligt de toekomst meer in verbrandingsmotoren met direct ingespoten H2, een techniek die voor de auto wordt ontwikkeld door o.a. Toyota. Verbruikt ook veel minder schaarse aardmetalen maar we moeten wel de productie, opslag en distributie van H2 op orde hebben.
Het opwarmen van vloeibare waterstof mag mijns inziens toch niet als een onoverkomelijk probleem worden gezien?