Bestuurders van elektrische voertuigen zijn verhoudingsgewijs vaker schuldig aan verkeersongevallen dan bestuurders van benzine- en dieselauto’s. Dat concludeert een Iers/Spaanse team uit onderzoek van Nederlandse gegevens.
De studie gebruikte telematicagegevens van 125 miljoen ritten met bedrijfswagens met 14.642 voertuigen, geregistreerd van januari 2022 tot oktober 2022 in Nederland. Er werd ook gebruikgemaakt van een dataset met verzekeringsclaims uit dezelfde periode.
In de analyse van verzekeringsclaims en gegevens van boordsensoren, die in november in het tijdschrift Accident Analysis & Prevention worden gepubliceerd, delen de onderzoekers de volgende bevindingen: elektrische en hybride bestuurders vertonen ander gedrag dan bestuurders van traditionele voertuigen; elektrische voertuigen registreren meer claims waarbij de bestuurder aansprakelijk is dan traditionele voertuigen; elektrische voertuigen zijn 6,7% duurder om te repareren dan traditionele voertuigen.
Onderzoeker Barry Sheehan: “Ons onderzoek toont aan dat ondanks hun lagere gemiddelde kilometerstand dan verbrandingsmotoren, een lagere blootstelling aan de weg voor EV-bestuurders hun risico op een claim van de schuldverzekering niet vermindert. Bij het analyseren van claims van de schuld, vinden we een toename van 4% in ongevallen door EV’s en een toename van 6% voor hybrides (HYB’s) in vergelijking met verbrandingsmotoren.
“Bij tests met statistische modellen vertonen hybrides echter geen verdere kansen op een verhoogd risico op claims van de schuld. Deze resultaten geven aan dat EV’s een hoger risicoprofiel hebben dan traditionele voertuigen met verbrandingsmotoren.
Ander rijgedrag
“Ons onderzoek toont aan dat het rijgedrag van bestuurders aanzienlijk verandert bij het overschakelen op hybrides of EV’s. Deze resultaten betekenen dat EV’s meer kans hebben op een claim van de schuld dan voertuigen met verbrandingsmotoren.”
Hoofdauteur Kevin McDonnell zei dat hun analyse van elk brandstoftype aantoont dat elektrische voertuigen en hybrides een lagere gemiddelde kilometerstand hebben dan verbrandingsmotoren. “Dit suggereert dat verbrandingsmotoren een grotere kans hebben om een claim in te dienen met schuld dan voertuigen met alternatieve energie. De claimgegevens spreken deze aanname echter tegen: we zagen een toename van het aantal claims met schuld in elektrische voertuigen door middel van voorspellende modellen en risicoanalyse.”
Wat denkt u?
De vraag is nu: gaan mensen anders rijden als ze in een EV stappen, stapt een bepaald type mensen eerder over, stimuleren de auto’s zelf een ander rijgedrag, of is er nog een andere reden voor dit verschil? Geef uw mening in deze poll
geachte
Mede door mijn hybride voorzien van alle gemakken hebben mij aangezte tot juist rustiger te gaan rijden. Maar gezien mijn leeftijd kan dat ook een argumente zijn. ik rij nog altijd veel zakelijk ongeveer 30.000 km per jaar.
EV zijn (veel) stiller. Het gevoel van snelheid kan daardoor sterk verminderd zijn, bijv. geen geluid tijdens het accelereren.
Bestuurders zouden zich hierdoor minder bewust kunnen zijn van hun snelheid, waardoor de mate van alertheid niet meer evenredig mee stijgt met een toename van de snelheid. Dit is echter wel noodzakelijk m.b.t. de reactietijd van de bestuurder bij onverwachte situaties.
EV’s trekken sneller op, niet iedereen houdt daar rekening mee, dit geldt voor de chauffeur en de overige weggebruikers.
ze zijn geruisloos, je hoort ze niet aankomen.
ze zijn aanmerkelijk zwaarder, dus langere remweg, niet elke chauffeur weet dat, of houdt daar rekening mee.
Omdat de auto sneller is wordt men al snel een “Max Verstappen”.
Het onderzoek gaat in op een groep lease-rijders. Bedrijfsmatig lease rijden in een EV is vaak voorbehouden aan een groep die zich onderweg met andere zaken dan het verkeer bezig houdt. De voertuigen zijn duurder, de personen zitten in een hogere salarisschaal, meestal directie of verkoop gerelateerd. Vooral die groep zie je onderweg bezig met telefoneren en organiseren. Doordat die groep nu heel specifiek in een bepaald voertuig wordt gedirigeerd, wordt het gedrag van de groep zichtbaar. Het lijkt er, gezien de acceleratie en snelheidsgegevens niet op dat het de wilde haantjes zijn die het veroorzaken.
Gezien de hoge kostprijs en het groene imago dat bedrijven willen uitstralen wordt er vooral zakelijk met een EV gereden. Omdat dit veelal leaseauto’s zijn zou het onderzoek zich eigenlijk moeten richten op het verschil in ongevallen tussen lease autos met fossiele brandstof en EV’s. Het verschil zal er dan waarschijnlijk anders uitzien.
Snellere acceleratie van EV (grotere modellen), hier kunnen de chauffeurs van de EV niet altijd goed mee omgaan en andere weggebruikers hebben moeite om dit in te schatten.
Naast de acceleratie die uitnodigt tot racen, hoger gewicht om op de weg te houden en stille verplaatsing die niet altijd opgemerkt wordt door voetgangers en fietsers is er nog een bijkomstighied. De EV’s zitten vol hulpsystemen die het rijden veiliger zouden moeten maken. Bestuurders vertrouwen te veel op deze systemen zoals signalering medeweggebruikers in de dode hoek, automatisch afstand houden en tussen de lijnen blijven. Deze zijn echter niet feilloos en daarmee dus niet 100% betrouwbaar. Uit eigen ervaring kan ik aangeven dat het dode hoek systeem motorrijders nogal eens over het hoofd ziet, EV’s onverwachts afremmen als er op korte afstand voor het voertuig wordt ingevoegd waar achteropkomend verkeer niet altijd op bedacht is, automatisch afremmen en optrekken bij stoplichten of filerijden het ook wel eens af laat weten enzovoort enzovoort
Vaak zijn de EV’s wat hoger (als SUV uitgevoerd) wat dan weer grotere dode hoeken voor oplevert.
Dit geldt ook voor onze i3. Ik ben vaker verrast door voertuigen die ineens voor me opduiken op een rotonde of uit een weg van links komen.
Normaal ben ik heel bewust met deze dode hoeken bezig, maar als ik even afgeleid ben…
Verbrandingsmotoren hebben een versnellingsbak (trekt langzamer op) of een automaat die ook nog schakelt en daardoor “remt” om heel snel op te trekken (niet alleen vanuit stilstand, maar ook versnellen). De EV’s hebben deze drempel niet en is de neiging dus om het pedaal in te drukken, want je voelt niets (alleen het versnellen zelf)