Onderzoekers op verschillende universiteiten hebben gedemonstreerd dat essentiële veiligheidssystemen in een auto kunnen worden worden gehackt als toegang tot de elektronische componenten mogelijk is. Ook is aangetoond dat een aanval erop gericht kan zijn om het voertuig te volgen en een inbreuk te doen op de privacy van de passagiers. Dat kan bijvoorbeeld door het uitlezen van RFID-tags – dat blijkt soms tot op 40 meter mogelijk.
"Doordat er meer functies worden ingebed in de digitale technologie van de auto, neemt de dreiging van kwaadaardige manipulaties toe", zegt Stuart McClure, senior vice-president en algemeen directeur van McAfee. "In diverse voorbeelden van hacks door wetenschappers is de potentiële bedreiging aangetoond. Het is al wat als je e-mail of laptop wordt gehackt, maar bij de auto kan het leiden tot ernstige risico’s voor je persoonlijke veiligheid."
De auto-industrie voegt constant nieuwe eigenschappen en technologieën toe, zoals toegang tot internet en de mogelijkheid om de rij-ervaring verder te personaliseren. Consumenten willen communiceren, zelfs in hun auto. Dat motiveert autofabrikanten om te werken aan meer integratie tussen auto’s en consumentenproducten als smartphones en tablets. Maar in de haast om zaken toe te voegen wordt de veiligheid vaak vergeten. Het rapport geeft daar voorbeelden van. Het beschrijft risico´s die verbonden zijn met de activiteiten die cybercriminelen ondernemen, zoals:
"De auto-industrie heeft te maken met een convergentie van consumenten- en auto-elektronica, Maar als de trend van altijd beschikbare communicatie zich voortzet, neemt ook het veiligheidsrisico toe", vindt ook Georg Doll, senior director voor automobielsystemen bij Wind River. "Het rapport wijst op heel reële veiligheidsproblemen en in de auto-industrie wordt al veel werk verricht om die problemen aan te pakken. Gezien de ontwikkeltijd voor auto’s vindt de industrie het essentieel om nu al te gaan samenwerken met partijen die daarvoor over de juiste software-expertise beschikken."
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…