Categories: Actueel

Machineveiligheid van alle kanten belicht in Safety Event 2017

Nieuw dit jaar was de paneldiscussie waarin de vraag ‘Leidt een substantiële wijziging van een machine tot een nieuwe CE-markering’ werd beantwoord vanuit verschillende partijen (gebruiker, fabrikant, adviseur, InspectieSZW, officier van justitie,). Dat liet goed zien hoe verschillend de belanghebbende partijen op deze kwestie soms kunnen reageren.  

Paneldiscussie met Henk de Witte, Peter Mesie, Martijn Drost, Paul Hoogerkamp en Ingeborg Koopmans als panelleden en Nick de With als gespreksleider

Veiligheidsmisdrijven

Eén van de lezingen ging over machineveiligheid in strafrechtelijk perspectief. Ingeborg Koopmans, officier van justitie sprak daarover in haar lezing in zeer duidelijke taal. Koopmans is sinds begin 2017 één van de acht Officieren die alle arbeidsongevallen in Nederland behandelen. “Arbeidsongevallen zijn eigenlijk veiligheidsmisdrijven,” aldus Koopmans. “Mensen krijgen met mij te maken als er iets behoorlijk mis is gegaan en dat wil je liever niet.”
Ze benadrukt dan ook om goed van tevoren te bedenken waar de risico’s liggen op de werkplek in plaats van achteraf te moeten laten beoordelen wie de verantwoordelijke is en waar het misging. En ook: hoe meer onderaannemers hoe meer risico’s.

Zeesluis IJmuiden

Pieter van Lierop van ingenieursbureau Iv-Infra vertelde over de vele aspecten waarmee hij te maken heeft bij het ontwerp van de sluisdeur voor de nieuwe zeesluis bij IJmuiden. De nieuwe zeesluis wordt de grootste ter wereld en moet ervoor zorgen dat meer en grotere schepen tot de Amsterdamse haven kunnen worden toegelaten. Van Lierop somt een aantal eisen op: "Zo’n deur moet minstens 100 jaar meegaan, er moet rekening gehouden worden met gepland en ongepland onderhoud, met slijtage van mechanica, met oester- en mossel-aangroei, met botsingen; de deur moet zo veel mogelijk blijven functioneren en Amsterdam moet droge voeten houden etc etc. En dan zijn er nog de vele verschillende partijen die moeten samenwerken in dit multidisciplinaire project om te komen tot de juiste keuzes bij het ontwerp."

Beveiliging IT-structuren

Martijn Drost van Pilz Nederland wees op de gevaren van de bedreigingen via internet nu steeds meer kritische structuren (zoals bruggen en sluizen, fabrieken) aangesloten zijn op het internet. Betere beveiliging van IT-structuren is onontbeerlijk. Geen overbodige waarschuwing want nog geen drie dagen na het Safety Event vindt er de Wannacry-aanval met ransomware plaats waarbij internationaal verschillende grote organisaties werden getroffen.
 
Verspreid over de dag konden deelnemers vragen stellen aan de Safety Doctors en daar werd intensief gebruik van gemaakt. Op de foto: Paul Hoogerkamp geeft antwoord op een vraag

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

25 minuten ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

2 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

2 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

3 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

4 uur ago

Altair heeft Research in Flight overgenomen voor aerodynamische analyses

Altair heeft Research in Flight overgenomen, de ontwikkelaar van FlightStream. Dat is software voor computationele…

4 uur ago