Categories: Actueel

Machines kunnen leren om in nieuwe situaties te reageren zoals mensen

Stel: je bent op weg naar huis in je zelfrijdende auto. Het regent pijpenstelen, en de zichtbaarheid is sterk verminderd. Voor je op de baan doemt plots een vage vorm op. Wat wil je dat de auto doet? Moet hij op de rem gaan staan, met het risico dat je achterliggers op je wagen botsen? Of moet hij gewoon doorrijden?

In een dergelijke situatie zijn mensen meestal in staat om het verschil te zien tussen pakweg een verstrooide fietser die even uitwijkt of zwerfafval dat de weg op waait. Onze reactie is vooral gebaseerd op intuïtie. We weten niet zeker wat die vage vorm voor ons precies is, maar we voelen aan dat hij lijkt op bijvoorbeeld een mens, eerder dan op een rondvliegende plastic zak.

 Maar kan een zelfrijdende auto dat ook? Kan een machine die geleerd heeft om beelden te herkennen zeggen waar een onbekende vorm hem aan doet denken?  Volgens KU Leuven-onderzoekers Jonas Kubilius en Hans Op de Beeck is het antwoord: ja.

"De meest geavanceerde beeldherkenningstechnologie kan een vooraf bepaalde set objecten herkennen", legt Jonas Kubilius uit. "Deze technologieën herkennen beelden dankzij deep neural networks: complexe algoritmen die berekeningen uitvoeren op een manier die doet denken aan de neuronen in het menselijk brein."

"We ontdekten dat deep neural networks niet enkel objectieve beslissingen kunnen nemen (‘dit is een auto’), maar ook een gevoeligheid ontwikkelen voor de vorm van objecten (‘dit lijkt op…’). Deze gevoeligheid moet niet onderdoen voor die van mensen. Met andere woorden, m. We zijn dus op de goede weg om machines te ontwikkelen met een visueel systeem en een visuele woordenschat die zo flexibel en veelzijdig zijn als de onze."

Wil dat zeggen dat we het stuur binnenkort veilig uit handen kunnen geven? "Niet helemaal. Zo ver zijn we nog niet. En zelfs als machines op een bepaald moment uitgerust zijn met een visueel systeem dat zo krachtig is als het onze, dan nog zullen zelfrijdende auto’s af en toe fouten maken. Maar in tegenstelling tot menselijke chauffeurs zullen ze bijvoorbeeld nooit fouten maken omdat ze bellen achter het stuur of slecht geslapen hebben. De zeldzame fouten van zelfrijdende auto’s zouden het gevolg zijn van beslissingen die minstens even redelijk zijn als de keuzes die wij zouden maken."

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

3 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

3 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

3 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

3 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

3 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

3 dagen ago