Maak kennis met het Japanse hightech toilet

Vuil, vlekken, effluent, materiaal, de lading, afval, materie, dat zijn de woorden die de gids in Toto’s toiletfabriek en researchcentrum in Kyushu gebruikt in een verbale pirouette rond het onderwerp waarvoor de porseleinen tronen precies zijn bedoeld. Japanse toiletten zijn waarschijnlijk de beste ter wereld als het gaat om wegwerken van wat je kwijt wilt, maar voor veel Westerlingen is het eerste contact toch wel beangstigend.

Er zijn zo veel knopjes, zo veel onbekende symbolen en amper te interpreteren gestileerde figuurtjes – om nog maar niet te spreken van de (ongefundeerde) angst dat je wordt besproeid met toiletwater als je dichterbij komt. De Washlet, Toto’s combinatie van bidet en toilet, is niet goedkoop. Toch zijn ze overal in Japan te vinden.

De grootste Japanse toiletfabriek Toto ontwikkelde zo’n honderd jaar geleden de eerste doorspoel-toiletpot. Datzelfde bedrijf noemt zich nu de ‘Apple van de toilettechnologie’. Maar ondanks alle technische snufjes vindt Toto dat hun toiletten het beste zijn door de lange geschiedenis in traditionele toiletbouw en niet door het Star-Trek-achtige dashboard dat er nu aan is bevestigd.

Spoelen met toegiften

De overvloedige gebruikersinstellingen van de Washlet hebben meer te maken met fysica en chemie dan met elektronica. Toto’s moderne toiletpotten hebben aan de binnenkant een coating van nanomateriaal, wat voorkomt dat er na het doorpoelen resten overblijven. De allernieuwste modellen voorzien zelfs in een elektrolyse van een deel van het spoelwater, wat niet alleen een antibacteriële bonus toevoegt, maar ook eventuele urinevlekken bleekt. En sommige high-end Washlet hebben nabijheidssensoren die de bril automatisch omlaag en omhoog zetten.

De hightech integratie bereikte een hoogtepunt met het bijna tien jaar oude, op de gezondheid gerichte, ‘Intelligence Toilet‘. Het systeem omvatte een in de WC-vloer ingebouwde weegschaal, metingen voor bloeddruk en bloedsuikerspiegel, toegang tot het internet (en je huisarts) en de mogelijkheid om een urine-analyse uit te voeren. Het prijskaartje: $ 6100.

Dan is er nog de ‘Tornado Flush’ – de toiletversie van Dyson’s ‘cycloontechnologie’. Dit doorspoelproces verbruikt minder water en het is een efficiënte manier om de hele boel kwijt te raken. En het is bovendien constant in ontwikkeling. Toto werkt samen met een aantal universiteiten en gebruikt supercomputers om modellen te maken van de fysica van het water, om het doorspoelproces te testen met afvaldeeltjes en om de vorm van toekomstige toiletten te optimaliseren.

Op je gemak dank zij geluidsprinses

Al jarenlang spoelen bescheiden Japanners de toiletten in openbare gelegenheden diverse malen door, om ongewenste geluiden te maskeren. Het gevolg is natuurlijk waterverspilling. Daarom ontwikkelde Toto de Otohime (ofwel de ‘geluidsprinses’) – een eenvoudige geluidsgenerator die vaak is bevestigd aan de openbare toiletten van het bedrijf. Met een handbeweging over de sensoren van de Otohime wordt een geruststellend geluid gestart (bijvoorbeeld een delicate melodie of het ruisen van de bomen in een woud) zonder dat er hoeft te worden doorgetrokken. Dan zit je werkelijk op je gemak.

Pas op de stralen

De voordelen van het inbedden van de bidetfunctie in het toilet zijn, naast een schoner oshiri (Japans voor achterwerk), zijn tweevoudig: het is economisch verantwoord en er schijnt een therapeutische werking van uit te gaan. Als je op zoek bent naar zulke therapeutische verlichting biedt de Washlet tal van reinigingsopties. Het is in ieder geval mogelijk om de watertemperatuur en -druk te regelen, maar ook oscillerende en pulserende waterstromen kunnen worden ingesteld, evenals de mengverhouding van lucht en water.

De grote boodschap

Onlangs de talloze voordelen van de vertroetelende Washlet-ervaring, zijn Westerlingen toch nog niet helemaal overtuigd – en dat komt niet alleen door de hoge prijs. Natuurlijk, knopjesangst en verkeerd gerichte waterstralen dragen bij aan die aarzeling, maar er moet ook rekening worden gehouden met het culturele ongemak. Want koning, keizer admiraal… maar toch praten we er niet graag over.

Toto is zich bewust van dergelijke cultuurverschillen en taboes in buitenlandse markten en dan vooral in de VS. Daarom heeft het bedrijf een Try a Washlet programma opgezet in diverse bars en restaurants in de VS, om potentiële kopers kennis te laten maken met het geboden comfort.

Bron: Engadget