Categories: Actueel

Locomotievenwerkplaats Rotterdam test met alle Europese netspanningen

LWR is een joint venture van locomotievenproducent Siemens Mobility en treinleasemaatschappij Mitsui Rail Capital Europe (MRCE). De werkplaats voor preventief en correctief onderhoud, inspecties en updates – meestal binnen het tijdsbestek van een dag – telt 8 parkeer- en 6 werksporen en is via een wissel in het hoofdspoor verbonden met het spoornetwerk. Over 2 parallelle sporen bereiken en verlaten locomotieven het terrein. Met een verschuifbare brug worden binnenkomende locomotieven hier op het juiste spoor gezet. Locomotieven worden, voor ze de werkplaats inrijden, eerst gereinigd in een wasplaats waar ook diesellocomotieven welkom zijn. Op de kuilwielenbank kunnen treinwielen van hogesnelheidslocomotieven tot op tienden van een millimeter nauwkeurig opnieuw worden geprofileerd.

Testsporen met bovenleiding

LWR is vooral trots op de testsporen met bovenleiding van Siemens makelij waarop alle in Europa voorkomende netspanningen van spoortrajecten kunnen worden gezet. Hiermee zoemt LWR in op de toenemende vraag naar onderhoud van technisch complexe cross-border locomotieven. Directeur Olaf Kuijper: "We hebben bij het samenstellen van het team goed naar kennis en knowhow gekeken. Zo hebben we niet alleen specialisten uit de spoorbranche maar ook mensen met een inbedrijfstellingsachtergrond en twee voormalige Apache helikoptermonteurs. Zij hebben militaire precisie en een hoog veiligheidsbesef, wat net zo relevant is op het spoor. Denk daarbij ook aan het gebruik van gepersonaliseerd gereedschap. Deze werkwijze hebben we voor ons hele team opgenomen, dat een open cultuur hanteert; elkaar aanspreken op fouten en gedrag. Als jong bedrijf binnen een relatief conservatieve branche doen we zaken net even anders. Er leeft een gevoel van eigenaarschap."

Tijd en geld besparen

De haven van Rotterdam is het begin- en eindpunt van meer dan 250 wekelijkse internationale spoorwegtransporten. De locatie van LWR maakt langdurige verplaatsingen van locomotieven overbodig, wat tijd en geld bespaart. Bij het ontwerp en de bouw van de werkplaats is rekening gehouden met toekomstige uitbreidingen van het spoornet om het terrein heen.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

12 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

13 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

14 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

14 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

16 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

16 uur ago