De nieuwe accu kan zichzelf bij lage buitentemperaturen voorverwarmen tot een niveau dat snelladen mogelijk maakt. Hij maakt daartoe gebruik van een dunne nikkelfolie waarvan één einde is verbonden met de negatieve pool en de andere buiten de cel is geplaatst om een derde pool te creëren. Als de temperatuur onder kamertemperatuur daalt, zorgt een temperatuursensor dat elektronen door het nikkelfolie stromen om het circuit te sluiten. Dankzij de weerstand die hierbij ontstaat, wordt het folie in korte tijd opgewarmd, waardoor het op zijn beurt de binnenzijde van de accu verwarmt. Wanneer deze warm genoeg is, opent een automatische schakelaar en kan de stroom de accu bereiken om deze te snelladen.
In de tests verloor de nieuwe accu in 4500 cycli waarbij de accu in 15 minuten tijd bij een temperatuur van 0 graden Celsius werd opgeladen 20% van zijn capaciteit. Ter vergelijking: een conventionele lithium-ion accu is onder dezelfde omstandigheden na 50 laadcycli 20% van zijn capaciteit kwijt.
Hoogleraar Werktuigbouwkunde Chao-Yang Wang wijst erop dat bestaande laadstations niet hoeven te worden aangepast om de technologie te kunnen gebruiken. Het verwarmen van de accu’s wordt volledig in de accu’s geregeld.
'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…
Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…
Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…
Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…
De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…
FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…