Lightyear is failliet

Atlas Technologies, de bouwmaatschappij en het feitelijke hart van Lightyear, is falliet. Het faillissement volgt nogal plotseling op een ultrasnelle groei in de afgelopen maanden.

Tags:

De curator zal zich de komende tijd richten op de positie van de werknemers en crediteuren alsmede op de wijze waarop het Lightyear-concept gecontinueerd kan worden, aldus een verklaring. Er werken 650 mensen bij Atlas Technologies. Met het faillissement staan die, in elk geval voorlopig, op straat.

Maandag 23 januari, toen het faillissement werd aangevraagd, kondigde Lightyear nog aan dat het de ontwikkeling van zijn vlaggenschipmodel – Lightyear 0 – stop ging zetten om zijn middelen te concentreren op de ontwikkeling van de Lightyear 2. “We steken nu al onze energie in het bouwen van Lightyear 2 om het op tijd beschikbaar te maken voor klanten”, aldus CEO Lex Hoefsloot. Dit plan bleek echter al snel achterhaald: een week nadat Lightyear bekend maakte dat leasemaatschappij Arval interesse had om te investeren, was het failliet.

Veel mensen aangenomen

Lightyear heeft sinds de zomer van 2022 veel geld uitgegeven om een eigen productie op te starten in Finland. Het wilde opschalen van start up naar scale up en verwachtte duizenden exemplaren te vervaardigen van de Lightyear 0. Het nam daartoe in snel tempo mensen aan. Dit terwijl het jonge managementteam weliswaar veel enthousiasme en doorzettingsvermogen had, maar geen ervaring met het leiden van een groter bedrijf. Op het laatst is geprobeerd bij te sturen door ervaren krachten te huren in de top van het management, maar dat heeft niet meer mogen baten.

Vlak voor de surseance van betaling is nog overlegd met de grote geldschieters van de laatste investeringsronde, SHV en Invest-NL. Ook heeft curator Reinoud van Oeijen laten weten dat zich een paar geïnteresseerden hebben gemeld. Het is echter nog onduidelijk of dit tot iets concreets gaat leiden.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *