Categories: Actueel

Lightyear gaat zijn zonnedak vermarkten

Met een zonnedak kan een elektrische auto verder rijden voordat hij moet opladen aan een laadpaal. De integratie van een zonnedak zal naar verwachting een goede investering zijn in meerdere EV-marktsegmenten. De bedrijven starten met een aantal proefprojecten in de auto- en openbaarvervoersector.

Technologie ontwikkeld voor Lightyear One

De zonneceltechnologie is in eerste instantie ontwikkeld voor de elektrische auto Lightyear One, die bij lancering in 2021 een WLTP-bereik heeft van 725 km. Met vijf vierkante meter geïntegreerde zonnecellen, beschermd door dubbel gebogen en supersterk veiligheidsglas, vangt het zonnedak continu zonlicht op, of de auto nu beweegt of stilstaat. Het resultaat is dat in geoptimaliseerde voertuigen en het juiste zonneklimaat, het zonnedak genoeg energie kan leveren om gemiddeld 70-90% van de jaarlijkse kilometerstand af te leggen.

Integraal onderdeel van het zonnedak is de geleidende achterplaat van DSM. Deze plaat maakt dat alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het zonnepaneel kunnen worden geplaatst, waardoor elke beschikbare centimeter aan de voorkant van de module beschikbaar is om zonlicht op te vangen. De vermindering van elektrische verliezen (cel-naar-module) levert niet alleen een toename van 3% van het vermogen op; het heeft als bijkomend voordeel dat het bijdraagt aan een meer stijlvol zonnedak met een esthetische aantrekkingskracht.

Pascal de Sain, Vice President DSM Advanced Solar: "Door onze samenwerking met Lightyear te intensiveren, creëren we een nieuwe markt voor ‘verliesvrije’ krachtige back-contacttechnologie – met het potentieel om het gezicht van schone mobiliteit te veranderen en een grote impact op klimaatverandering. We kijken ernaar uit om deze samenwerking meer dan een decennium van markt- en wetenschappelijk leiderschap in zonne-energie te brengen. Ons doel is simpel; om schone, zonne-energie voor iedereen een realiteit te maken. "

Martijn Lammers, Head of Strategy en medeoprichter van Lightyear: "We willen een revolutie teweegbrengen in de manier waarop mensen reizen. Door de toegankelijkheid van onze zonnetechnologie op te schalen via onze samenwerking met DSM, kunnen we de massale acceptatie van elektrische voertuigen versnellen door ze op zonne-energie te laten rijden. "

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

2 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

2 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

3 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

3 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

3 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

3 dagen ago