Rond 2050 zal het mogelijk zijn om een reis naar de ruimte te maken in een lift. Dat heeft een Japans constructiebedrijf aangekondigd.
Obayashi Corp. in Tokio presenteerde plannen voor een gigantische lift die passagiers naar een ruimtestation kan brengen, 36000 km boven de aarde. Voor de liftkabels in dit visionaire project zou het bedrijf koolstof nanobuisjes gebruiken, die twintig maal sterker zijn dan staal. Obayashi is beroemd en berucht door het verstoren van skylines, bijvoorbeeld met een oversized station voor de bullet-train in Kyoto of door ‘s werelds grootste zelfdragend toren, de Tokyo Sky Tree. Kort geleden begon het bedrijf aan de Taipei Dome.
Kabel van 96 000 kilometer
Het idee voor een ruimtelift is al beschreven in diverse science-fiction boeken. Obayashi gelooft dat het dank zij nanobuisjes werkelijk mogelijk is om zo’n lift te bouwen. Ook een aantal andere organisaties, waaronder Nasa, onderzoekt de mogelijkheden voor het ontwikkelen van ruimteliften.
In het project van Obayashi wordt uitgegaan van een kabel van 96 000 kilometer – een kwart van de afstand van de aarde tot de maan. Het ene einde van de kabel zou worden verankerd in een ‘ruimtehaven’ op de grond, en het andere einde zou worden voorzien van een contragewicht. Het ruimtestation zou bestaan uit laboratoria en leefruimte. De lift kan maximaal 30 personen naar het station brengen, met een snelheid van 200 kilometer per uur. Dat betekent dat de reizigers 7 ½ dag in de lift doorbrengen.
Lineaire motor
De aandrijving zou volgens Obayashi bijvoorbeeld kunnen gebeuren met magnetische lineaire motoren. Rond het ruimtestation kan zonne-energie worden opgewekt, die ook naar aarde kan worden getransporteerd.
Volgens het Japanse bedrijf zijn twee belangrijke voorwaarden voor het project dat nanobuisjes op economische wijze in serie kunnen worden geproduceerd en dat verschillende organisaties over de hele wereld samen kunnen samenwerken.
"Op dit moment kunnen we de kosten voor het project nog niet inschatten", zegt een woordvoerder van Obayashi, "maar we proberen gestaag vooruitgang te boeken, zodat het niet blijft bij een droom".