In week 44 en 45 (26 oktober t/m 6 november) zullen brugklassers en andere scholieren met behulp van zelfgebouwde spectroscoopjes samen bepalen hoe duurzaam wij onze huiskamers verlichten. Aan de hand van het spectrum van de lichtbron kunnen ze bepalen of ze het licht van ledlampen, spaarlampen of gloeilampen hebben gemeten. De metingen resulteren aan het eind van deze weken in een online Lichtkaart van Nederland.
Deelname aan de Nationale Lichtmeting gebeurt via de docent, die een inlogcode aanvraagt waarmee de scholieren (anoniem) kunnen inloggen en een postcodegebied reserveren waarin ze de meting willen gaan doen. Op een uitgeprint kaartje van dit gebied vullen ze in hoeveel huishoudens
gloei-, spaar-, ledlampen of een combinatie daarvan gebruiken. Daarna voeren ze de cijfers in het GIS (Geografisch Informatie Systeem). Op die manier ontstaat in de loop van de meetweken de Nationale Lichtkaart. Hoe meer scholieren aan het experiment deelnemen, des te nauwkeuriger wordt deze kaart.
Voor het scholenexperiment is (online) lesmateriaal ontwikkeld dat te vinden is op: http://www.iyl2015.nl/educatie/Scholenexperiment/ Als voorbereiding zullen scholieren zelf een spectroscoop bouwen. Dit kan met behulp van alledaagse middelen (een lege CD-recordable, een lege keukenrol en wat ducttape) en wat knutselwerk. Docenten kunnen ook besluiten om een set van veertig bouwplaten te bestellen, die gratis wordt geleverd.
Het GIS blijft ook na de meetperiode toegankelijk; er kunnen nog steeds nieuwe metingen worden toegevoegd en de data blijven beschikbaar (bijvoorbeeld voor scholieren die een profielwerkstuk over duurzame verlichting willen schrijven).
Docenten kunnen zich vanaf eind augustus inschrijven voor de Nationale Lichtmeting 2015 door een inlogcode voor het GIS-portaal aan te vragen. Vanaf 1 september is het GIS-portaal zelf operationeel. In week 44 en 45 vindt het experiment plaats. Mail naar scholenexperiment@iyl2015.nl voor updates over het scholenexperiment.
De Nationale Lichtmeting en het bijbehorende lesmateriaal is mogelijk gemaakt door Stichting International Year of Light 2015 in NL (http://www.iyl2015.nl/) in samenwerking met:
Nederlandse Natuurkundige Vereniging (NNV) (http://www.nnv.nl/)
Amolf (http://www.amolf.nl/)
Stichting Physica (http://www.physica.nl/)
Sectorplan Natuur- en Scheikunde
Esero NL (ruimtevaartindeklas.nl)
Science Center Nemo (http://www.e-nemo.nl/)
Nova (http://www.astronomie.nl/)
De Praktijk (http://www.praktijk.nu/)
Dries van Oosten, Universiteit Utrecht
Frans Snik, Universiteit Leiden
2015 is door de Unesco en de Verenigde Naties uitgeroepen tot Internationaal Jaar van het Licht: International Year of Light 2015. Over de hele wereld worden activiteiten georganiseerd om het belang van licht voor ons dagelijks leven te benadrukken.
Licht speelt een grote rol in allerlei facetten van ons leven: oorsprong van het leven, gezondheidszorg, communicatie en GPS, het heelal, optische instrumenten, cultureel erfgoed, kunst en cultuur en de natuur.
Zie ook: http://www.iyl2015.nl/informatie/
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…