Naast het kiezen van de juiste opleiding zijn er meer uitdagingen. Zo vinden HR-medewerkers van technische bedrijven het lastig om medewerkers te motiveren voor een opleiding (15%). Daarop volgt het bieden van begeleiding op de werkvloer tijdens het scholingstraject (14%). Met 12 procent staan het vrijplannen van medewerkers en het laten toepassen van nieuwe vaardigheden op de werkvloer op een gedeelde vierde plaats.
"Er valt nog veel winst te behalen als het gaat om effectief opleiden", zegt John Huizing, algemeen directeur bij ROVC. "Leidinggevenden moeten in kaart brengen wat iemand kan en wat hij zou moeten kunnen. Het vergelijken van de aanwezige competenties met het gewenste profiel laat eenvoudig de ontbrekende competenties van een medewerker zien. Deze ‘gap’ vormt de basis van het persoonlijk ontwikkelplan van de medewerker. Vervolgens kijk je naar de behoefte aan technische vaardigheden vanuit de organisatie. Op basis hiervan kan er een praktijkgerichte opleiding gekozen worden. Daarnaast is het is van belang dat degene die de medewerker begeleidt de inhoud van de opleiding kent. Hierdoor wordt het niet alleen eenvoudiger om begeleiding te bieden, maar wordt ook de aansluiting van de opleiding op het werkveld geborgd. Zo haalt de technicus meer voldoening uit de opleiding."
De ROVC TechBarometer geeft inzicht in alle relevante trends voor de techniek. Het rapport is gratis aan te vragen via: www.rovc.nl/techbarometer.
De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…
Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…
Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…
3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…
Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…
Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…