Het HAN Solarboat-team gebruikt in het jongste bootontwerp een stangkop en bekabeling van kunststofspecialist igus. ‘Die zorgen ervoor dat informatie over de golfslag, de motortemperatuur en het vermogen snel en betrouwbaar wordt verwerkt, terwijl het gewicht van de onderdelen geminimaliseerd wordt.’
Het HAN Solarboat-team werd opgericht in 2013 en bestaat uit studenten van verschillende technische opleidingen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en professionals van productontwikkelaar QConcepts. Onder begeleiding van de projectmanagementorganisatie IIME (Innovatie In Mobiliteit en Energie) bouwen ze een boot die vaart op zonne-energie. Het team verbetert de boot jaarlijks met behulp van moderne technieken en materialen en neemt deel aan internationale wedstrijden, zoals in Monaco (vierde plaats) en Hongarije (vijfde plaats) eerder dit jaar.
Hoogwaardig kunststof
Tijdens de ontwerpfase van het jongste bootdesign klopte het team aan bij igus voor lichte, corrosiebestendige en betrouwbare materialen. Roy Snellens, productmanager drytech & low-cost automation: “Het nieuwe bootdesign maakt gebruik van draagvleugels die de boot boven het wateroppervlak tillen om de waterweerstand te verminderen en de snelheid te verhogen.”
Een cruciaal onderdeel van dit draagvleugelsysteem is de taster, die onder de boot meedeint op de golfslag en informatie doorgeeft waarmee de hoek van de draagvleugels wordt aangepast aan de golven. Deze taster is bevestigd aan de boot met een beweeglijke stangkop.
“De uitdaging voor Igus was om stangkoppen te ontwikkelen die bestand waren tegen zout water”, zegt Snellens. “We hebben daarom smering- en corrosievrije kunststof igubal stangkoppen ontwikkeld, die onder zware maritieme omstandigheden ingezet kunnen worden. Bovendien is dit type stangkop tot 40% goedkoper en 80% lichter dan gelijkaardige metalen onderdelen.”
Gewichtsverlies
Igus levert ook CAN-buskabels die de elektronische componenten met elkaar laat communiceren. Deze meten de temperatuur, het verbruik en het vermogen opgewekt door de motor. In de bijna zes meter lange boot is zo’n twaalf meter kabel nodig om alle componenten te verbinden. Dankzij de gewichtsbesparing van 300 gram per meter dragen deze kabels bij aan de prestaties van de boot. “Bij een boot die inclusief piloot slechts 180 kilogram weegt, maakt dit lichtere gewicht een significant verschil”, aldus Snellens.