Categories: Actueel

Kraanschepen Heerema in Rotterdam stappen over van diesel op wind

De kraanschepen van Heerema liggen met enige regelmaat in het Calandkanaal voor periodiek onderhoud en ter voorbereiding van projecten op de Noordzee. Door het inzetten van schone energie nemen geluid en luchtverontreiniging af, komt er beduidend minder CO2 in de lucht en verbetert de leefbaarheid in Rozenburg en Maassluis.

Om de stroom te kunnen leveren komt op de Landtong een ‘e-house’ van 16 bij 9 meter met een aantal transformatoren. Eneco en het Havenbedrijf Rotterdam hebben het doel om naast Heerema ook op andere locaties in de omgeving schepen te voorzien van zogenoemde walstroom. Wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) ziet het project als een belangrijke stap in de energietransitie. "De CO2-besparing is gigantisch. Het is de grootste walstroomaansluiting van Europa. Dat levert schone lucht op voor tenminste 10.000 Rotterdammers".

Internationaal is het aansluiten van dit soort grote schepen uitzonderlijk. Wat het project echt uniek maakt is de directe levering van de stroom van windturbines aan deze nabijgelegen zeeschepen. Eneco (80%) en het Havenbedrijf Rotterdam (20%) richten nu Rotterdam Shore Power op met Heerema als eerste klant. Deze BV wil aan meerdere bedrijven in de omgeving walstroom gaan leveren. Gesprekken hierover zijn gaande. Andere terminals in de buurt kunnen vanuit het ‘e-house’ op de Landtong Rozenburg van walstroom worden voorzien.

5000 dieselauto’s

De Sleipnir en de Thialf van Heerema zijn de grootste kraanschepen ter wereld. Ze liggen met enige regelmaat in het Calandkanaal in Rotterdam, voor onderhoud of ter voorbereiding van projecten op zee. Schepen hebben energie nodig om voorzieningen aan boord te kunnen laten draaien. Het gaat dan om pompen, kranen, verlichting, airconditioning en andere apparatuur. Om de benodigde stroom op te wekken laten schepen doorgaans hun dieselgeneratoren draaien. Die maken geluid en stoten onder andere fijnstof, stikstofoxide (NOx), zwaveldioxide (SO2) en CO2 uit. De dieselgeneratoren van de schepen van Heerema stoten jaarlijks ongeveer net zoveel van deze stoffen uit als zo’n 5000 dieselauto’s, Door het stilzetten van de generatoren gaat er jaarlijks zo’n 15.000 ton CO2 minder de lucht in.

Subsidie gemeente

Met dit project willen Heerema, Eneco, het Havenbedrijf Rotterdam en de Gemeente Rotterdam laten zien dat het leveren van walstroom aan meerdere grote zeeschepen mogelijk is. Vanwege dit demonstratie-aspect heeft de gemeente 2 miljoen euro subsidie voor het project opgenomen in de begroting voor 2020. Dit op voorwaarde dat het ‘e-house’ op de Landtong in overleg met bewoners van Rozenburg goed wordt ingepast in de omgeving.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

2 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

2 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

2 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

2 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

2 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

2 dagen ago