Categories: Actueel

Knallen over het Spuiplein op een glaasje water

Het Spuiplein was omgebouwd tot een waar racecircuit. Na het startschot, dat werd gegeven door de hoofdsponsor Greenchoice, schoot de kart er vandoor. Onder het toeziend oog van een groot publiek werd door de Formule-1 testrijder van Renault plankgas gegeven en werden vele ‘donuts’ gedraaid. Ho-Pin Tung was onder de indruk van de prestaties van de kart: "Deze kart rijdt erg pittig. Je merkt dat je met deze elektromotoren meteen al het koppel tot je beschikking hebt, waardoor je razendsnel optrekt. Als dit de toekomst van motorsport is, dan hoop ik dat ik nog vele jaren mijn werk mag blijven doen."

De waterstofkart rijdt op elektriciteit die aan boord wordt opgewekt met een brandstofcel. Hierin reageren waterstof en zuurstof tot elektriciteit en water. Water is dan ook het enige wat er uit de uitlaat komt. Met de opgewekte stroom worden de elektromotoren aangedreven, die de waterstofkart een sportief rijgedrag geven. Zo accelereert de kart van 0 naar 100 binnen 5 seconden en ligt de topsnelheid op 120 km/uur.

Beide elektromotoren worden los van elkaar aangestuurd, waardoor de snelheid van beide achterwielen kan verschillen. Dat betekent dat in een bocht de motoren extra vermogen kunnen leveren aan het buitenste wiel, waardoor de kart als het ware door de bocht heen geduwd wordt.

Wereldwijd rijdt het Greenchoice Forze team races in het Formula Zero kampioenschap. De eerste race van het seizoen zal deze zomer plaats vinden op 19 augustus, eveneens op het Spuiplein. Hieraan doen teams van over de hele wereld mee. Vanuit Amerika, Spanje en België zullen de teams naar Den Haag komen om te strijden om de wereldtitel.

Greenchoice Forze, het Formula Zero team Delft, bestaat uit ruim 50 studenten van diverse studierichtingen van de Technische Universiteit Delft. Het team ontwikkelt een kart die gebruik maakt van brandstofceltechnologie. "Ons doel is om klimaatneutraal te racen. Zo willen we laten zien dat racen met behoud van het milieu heel goed mogelijk is. Het lijkt misschien gek, gas geven voor het milieu, maar wij doen het!", aldus teamleider Koen Lubbers. "Waterstof is hier ideaal voor, zolang het duurzaam opgewekt wordt." Het team is officieel het allereerste waterstofraceteam ter wereld en heeft in augustus 2008 in het centrum van Rotterdam de allereerste waterstofrace ter wereld gewonnen. Met de Forze II is in oktober 2009 de race in Turijn gewonnen en met de nieuwe, derde kart zal in Den Haag om de wereldtitel gestreden worden.

http://www.greenchoice.nl/

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

2 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

2 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

3 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

3 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

3 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

3 dagen ago