233 deelstaten, banken, bedrijven en vrachtwagenbouwers scharen zich achter een Nederlands initiatief voor schoon zwaarder wegverkeer. Dat is bijna een verdubbeling tegenover vorig jaar en biedt kansen aan het Nederlandse bedrijfsleven, aangezien wij wereldwijd koploper zijn in duurzame mobiliteit.
Ondanks dat vrachtwagens en bussen mondiaal slechts zo’n 4% van het wegverkeer vertegenwoordigen, verbruiken ze ruim één derde van de brandstoffen en stoten ze zo’n 70% van de stikstof van al het wegverkeer uit. Â
Daarom heeft Nederland – samen met de NGO Calstart op de Klimaattop in Glasgow in 2021 – de Global Memorandum of Understanding on Zero-Emission Medium- and Heavy-Duty Vehicles gelanceerd. Deelnemende landen en andere partijen committeren zich aan de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen in hun land of bedrijf zero-emissie zijn. Deze ambities zijn noodzakelijk om de klimaatdoelstellingen te halen. Nu heeft bijvoorbeeld Maersk zich aangesloten. Ook doen twee nieuwe landen mee: Mozambique en Ethiopië. De 38 landen die de Global MOU nu ondertekend hebben, vertegenwoordigen zo’n 20% van de nieuwe vrachtwagens en bussen die wereldwijd op de markt komen en 39,5% van de wereldeconomie (BBP).
Kansen voor Nederland
De Global MOU zorgt ook voor kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Nederland is wereldwijd namelijk één van de koplopers op het gebied van duurzame mobiliteit. Door internationaal samen te werken zorgen we ervoor dat er een krachtig signaal wordt afgegeven om te verduurzamen. Hierdoor versnelt de productie en groeit het aanbod van duurzame voertuigen, dit maakt schone vrachtwagens en bussen steeds betaalbaarder ten opzichte van de fossiele alternatieven.
Nederlandse bedrijven als Heineken, Albert Heijn, Milence, Fastned en VDL hadden zich al achter het initiatief geschaard.