79% van de kinderen tussen de 2 en de 6 jaar mag een tablet gebruiken, en ze doen dat vooral om spelletjes te spelen. Amper 29% van de kinderen gebruikt de tablet om een digitaal boek te lezen of te bekijken, terwijl 97% van de kleuters wel met papieren boekjes aan de slag gaat. Dat blijkt uit onderzoek dat professor Jan Van Coillie en Mariet Raedts van de Campus Brussel voerden naar het digitale mediagebruik van kinderen uit 700 Vlaamse gezinnen.
Het onderzoek peilde naar het mediagebruik van kinderen, de rol van de ouders daarbij en het (voor)leesgedrag uit papieren of digitale boeken. De wetenschappers vonden dat 4 op de 10 kinderen vóór hun derde verjaardag met een tablet aan de slag gaan. Op de leeftijd van 6 kent 79% van de kinderen de tablet. Het toestel is daarmee veruit het populairste digitale medium. De smartphone (53%) en laptop (48%) vullen de top 3 aan.
65% van de kleuters gebruikt de digitale media om spelletjes te spelen, 51% kijkt naar filmpjes op YouTube en 48% kleurt plaatjes. Jongens blijken vaker te gamen dan meisjes. De kleuters gebruiken de tablet vooral in het weekend en jongens spelen er langer mee dan meisjes. Kinderen uit gezinnen met een lagere sociaal-economische status (SES) besteden beduidend meer tijd aan digitale media, in het weekend tot drie keer meer dan kinderen uit gezinnen met een hogere SES (29% versus 9%).
Professor Van Coillie: "9 op de 10 ouders van wie de kinderen digitale media mogen gebruiken, controleren dat gebruik op één of andere manier. Het gaat dan vooral om welke toestellen het kind gebruikt, hoe lang het ermee bezig mag zijn en wanneer." Kleuters mogen het vaakst alleen spelen met de tablet (1 op 4 kinderen). Hoe jonger de kinderen, hoe minder ze de digitale media mogen gebruiken en hoe beter ze daarbij worden begeleid door hun ouders.
Bijna verslaafd
Wanneer de onderzoekers gingen kijken naar de concurrentie tussen tablet en papier als het gaat om boeken lezen, bleken papieren boeken veruit het populairst. 99% van de kinderen kwam al in contact met papieren boeken, terwijl slechts 49% al eens een digitaal boek las of bekeek. Mariet Raedts: "De kinderen lezen niet alleen minder vaak digitale boeken, ze komen er ook pas veel later mee in contact. De meeste kleuters bekijken tijdens hun eerste levensjaar enkel papieren boeken, een digitaal boek wordt vaak pas na de tweede verjaardag geïntroduceerd."
Van de kinderen die beide varianten kennen, hebben 3 op de 4 een uitgesproken voorkeur voor de papieren boeken. Ouders zien de digitale media vooral als concurrent voor het gewone spelen. "Mijn oudste is bijna verslaafd aan de tablet, terwijl mijn andere kinderen liever buiten spelen", zegt één van de bevraagde ouders.
Het onderzoek werd gevoerd in samenwerking met Mediawijs, Imec en Iedereen Leest. Klik hier voor een infographic met de cijfers.