Het team doet in mei mee aan het ‘Challenger event’ op het circuit in Berghem en begin juli aan de Shell Eco-Marathon in Londen. Vorig jaar wist het team haar titel hier niet te prolongeren en de ploeg is gebrand op nieuw succes. "De focus lag dit jaar tijdens de bouw vooral op het nog betrouwbaarder maken van onze auto", vertelt teammanager Matthias Haalstra. "Tijdens de laatste race traden er onverwachte problemen op, onder andere veroorzaakt door extreme hitte en op het gebied van interferentie. Waar het vorige team veel innovatieve concepten doorvoerde, hebben wij daarom gekeken naar de zwakke schakels in onze auto en deze op de schop gegooid. Wij zijn ervan overtuigd op alles voorbereid te zijn."
De nieuwe brandstofcel is volgens waterstofspecialist Marieke Altena een stuk efficiënter en werkt beter bij hogere temperaturen.
Bovendien heeft het team een model gemaakt dat de optimale rijstrategie bepaalt. Strateeg en chauffeur Yanna Kraakman: "Met dit model kunnen we precies bepalen hoe snel we moeten rijden en hoe we bochten moeten nemen, alles om zo efficiënt mogelijk te rijden."
Het team werkt ook mee aan een proeftuin met tiny houses op de UT campus. Hier kunnen duurzame technieken worden geïntegreerd en getest, waaronder waterstof.
Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…
De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…
Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…
Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…
Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…
De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…