Kabinet zet in op waterstof- en CO2-infrastructuur in Delta Rhine Corridor

Het ondergrondse buizenstelsel van Rotterdam naar Duitsland, de Delta Rhine Corridor, gaat eerst alleen waterstof en CO2 transporteren. Dat heeft minister Sophie Hermans van Klimaat & Groene Groei vandaag aan de Tweede Kamer laten weten.

De Delta Rhine Corridor (DRC) is een grootschalig project om ondergrondse leidingen aan te leggen vanuit de Rotterdamse haven, via Moerdijk naar Duitsland. Er wordt CO2 door getransporteerd om het elders op te slaan en CO2-vrij of CO2-arm geproduceerde waterstof worden als energiedrager of grondstof aan klanten langs de route geleverd.

Het initiatief komt van BASF, Gasunie, OGE en Shell, waarbij Gasunie zorg draagt voor de leidingen en Nederland en OGE voor die in Duitsland. BASF en Shell hebben zich gecommitteerd als afnemers.

In het oorspronkelijke plan werden meerdere modaliteiten zoals ammoniak en gelijkstroomkabels gecombineerd. Dit vindt het kabinet echter te ambitieus en complex. ‘Onderlinge afhankelijkheid en ruimtelijke beperkingen leidden tot aanzienlijke vertragingen. Door het project nu te richten op waterstof en CO₂, kunnen de leidingen volgens een heldere tijdlijn worden gerealiseerd, met een geplande afronding tussen 2031-2033. Dit biedt bedrijven de zekerheid om de benodigde investeringen in duurzame technologie te blijven doen. Tegelijkertijd versterkt het de positie van Nederland als internationale waterstofhub en betrouwbare locatie voor CO₂-opslag.’

Geen ammoniak of gelijkstroomkabels

Het ammoniakplan is volgens het kabinet onvoldoende uitgewerkt. Ook een herbruikbare buisleiding is uit het plan geschrapt, net als de gelijkstroomkabels voor diepe aanlandingen van windenergie op zee. Dit heeft gevolgen voor de beschikbaarheid van groene stroom in Nederland. Tennet verwacht dat de aanleg van de kabels dan pas vanaf 2040 wordt gerealiseerd. Daarom wordt er met spoed naar alternatieve routes gezocht.

Besluit voorkomt verdere vertraging

Het kabinet erkent de impact van dit besluit, maar benadrukt dat vasthouden aan de oorspronkelijke integrale aanpak alle onderdelen ernstig zou vertragen. Met deze keuze ontstaat ruimte om de benodigde waterstof- en CO₂-infrastructuur aan te leggen, waardoor de verduurzaming van de industrie kan versnellen. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Volgens de geleerden is het opslaan/vervoeren van waterstof niet de makkelijkste oplossing. Vooral dat waterstof de neiging heeft door het metaal heen te gaan en daardoor er een verlies optreedt. Doe dit over een lengte van kilometer en het verlies wordt heel hoog.

    Er zijn wel manieren om het te vervoeren zonder verlies wat wordt gedaan met een poreuze vorm van magnesiumboorhydride. Bron: https://www.nature.com/articles/s41557-024-01443-x

    Maar dat staat in de kinderschoenen, dus het kabinet weet niet veel en praat alleen maar naar de pijpen van de grote bedrijven die ergens een verdienmodel in zien.