Categories: Actueel

Jongens beter in wiskunde? In de kleuterklas scoren meisjes even goed

Uit het Vlaamse peilingsonderzoek van 2016 blijkt dat meisjes in het zesde leerjaar minder vaak de eindtermen voor wiskunde halen dan jongens. Op drie verschillende proeven scoorden de jongens gemiddeld meer dan tien procent beter dan de meisjes: ‘getalwaarden en gelijkwaardigheid’ (82% vs. 70%), ‘afronden, benaderen en schatten’ (54% vs. 42%) en ‘procentberekening’ (58% vs. 42%). Ten opzichte van de peiling in 2009 is het verschil tussen de geslachten nog toegenomen.

De vraag waar deze kloof vandaan komt, is nog onbeantwoord. Zou het kunnen dat er al op de kleuterleeftijd, nog voor de start van het onderwijs, een verschil is tussen jongens en meisjes op het vlak van wiskundige vaardigheden? Met andere woorden, is het verschil in deze vaardigheden meer biologisch bepaald?

Inkomen en de levenskwaliteit

Met het Wis & Co-project onderzoeken wetenschappers van de KU Leuven de ontwikkeling van wiskundige competenties bij jonge kinderen. "Het is belangrijk om al op jonge leeftijd een beeld te krijgen van deze vaardigheden", zegt professor Bert De Smedt van de Onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek. "Uit eerder onderzoek weten we namelijk dat de vroege wiskundeontwikkeling een grote voorspellende waarde heeft voor het latere inkomen en de levenskwaliteit."

Daarom werd een grootschalig onderzoek opgestart bij vier- en vijfjarige kleuters in Vlaanderen. Verspreid over 17 scholen namen 410 kinderen uit de tweede kleuterklas deel aan de studie. Elke kleuter moest onder andere acht wiskundige testjes oplossen, bijvoorbeeld voorwerpen tellen, cijfers benoemen, getallen ordenen en eenvoudige sommen zoals 3 + 2 oplossen.

"De resultaten tonen aan dat kinderen in de tweede kleuterklas al over veel wiskundige vaardigheden beschikken", zegt professor De Smedt. "Individueel zijn er wel degelijk grote verschillen, maar voor geen enkele van de acht onderzochte taken is er een verschil tussen jongens en meisjes vastgesteld. De gemiddelde scores liggen erg dicht bij elkaar. Dat jongens vaker de eindtermen voor wiskunde halen, is dus niet het gevolg van een verschil in aangeboren vaardigheden."

De vraag waarom jongens op het einde van de lagere school beter scoren dan meisjes op het vlak van wiskunde blijft dus onbeantwoord. De komende jaren zullen de onderzoekers de kinderen verder opvolgen op zoek naar een verklaring. "Het is mogelijk dat bepaalde stereotypen zoals ‘meisjes hebben minder interesse in wiskunde’ hierin een rol spelen. Onbewust kunnen deze veronderstellingen leiden tot lagere verwachtingen ten aanzien van meisjes. We moeten bewuster omgaan met deze stereotypen, zowel in het onderwijs als in de opvoeding. Aangezien jongens en meisjes er evenveel aanleg voor hebben, moet de interesse in wiskunde bij hen in gelijke mate aangewakkerd worden."

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

4 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

4 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

4 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

4 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

4 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

4 dagen ago