De Central Japan Railway Company heeft toestemming gekregen om een enorm treintraject voor magneettreinen aan te leggen. De nieuwe spoorlijn zal gebruikt worden om magneettreinen met snelheden van 500 kilometer per uur te laten rijden.
De zweeftreinen gaan de steden Tokio, Nagoya en Osaka met elkaar verbinden. Reizen tussen deze steden zal hierdoor veel efficiënter worden. De Japanse regering investeert een bescheiden som van 78 miljard euro in dit droomproject, dat al sinds de jaren ’70 in ontwikkeling is.
Treinen zonder wielen
Magneetzweeftreinen staan bekend als de snelste treinen ter wereld. In plaats van reguliere rails, zweven deze treinen een paar millimeter boven hun rails. De afwezigheid van wielen zorgt ervoor dat de trein zonder wrijving met de rails kan rijden en zo veel hogere snelheden kan realiseren. Door de enorme snelheid van 500 km per uur zal een ritje van Tokio naar Osaka (ruim 400 kilometer) ongeveer een uur duren. Dat is bijna twee keer zo snel als Amtrak’s Acela Express High Speed Rail, die ‘slechts’ 240 km/u haalt.
Tunnels graven
Het grootste deel van de route is al gebouwd, maar er moeten door Central Japan Railway nog vele kilometers aan tunnels worden gegraven tussen Tokio, Nagoya en Osaka. Aangezien de tunnels ongeveer 60% van de totale route zullen innemen, zal ook het merendeel van het budget gaan naar de aanleg hiervan.
Het graven begint in 2014. De lijn Tokio – Nagoya moet in 2027 klaar zijn. Het traject Tokio – Osaka wordt in 2045 in gebruik genomen.
Bron: Inhabitat