Jan Bos opnieuw geselecteerd voor wereldrecordpoging hightech ligfiets

Oud schaatser Jan Bos is geselecteerd door het Human Power Team Delft & Amsterdam, een studentenproject van de TU Delft en VU Amsterdam. Jaarlijks bouwen zij een aerodynamische ligfiets (VeloX) en strijden hiermee in september in Amerika om het wereldsnelheidsrecord mensaangedreven voertuigen. Om een nieuw record neer te zetten is een zeer krachtige fietser nodig: hiervoor heeft het team Jan Bos gerekruteerd. In 2012 participeerde Bos ook in het project, tevergeefs: zonder record. Dit jaar hoopt hij wel met een tevreden gevoel naar huis terug te keren.

Het team doet jaarlijks in september mee aan de World Human Powered Speed Challenge (WHPSC) in de Nevadawoestijn, Verenigde Staten, zo ook komende september 2016. "In Nevada moet de coureur op een lange kaarsrechte weg acht kilometer lang snelheid maken en gaat dan een ‘trajectcontrole’ van 200 meter in", aldus teammanager Hugo Lambriex. Gedurende deze ‘trajectcontrole’ wordt de maximumsnelheid behaald en gemeten. In 2013 behaalde het team een wereldsnelheidsrecord met een snelheid van 133,78 km/u. Afgelopen september werd dit record verbroken door een Canadees met 139,4 km/u. Dit jaar de uitdaging om het nieuwe record te verbreken. 

Ervaring Bos

In 2012 fietste oud-schaatser Jan Bos ook voor het Human Power Team. Ondanks een verbeterd ontwerp ten opzichte van het voorgaande jaar zat een record er toen niet in. Een jaar later begaf Bos zich ook op het wedstrijdterrein, ditmaal onder zijn eigen naam. Bos heeft deze twee jaren niet het idee het optimale uit de race gehaald te hebben. Na zijn topsportcarrière is Bos op zoek naar een nieuwe uitdaging en wil zich daarom gedurende het komende jaar volledig op het fietsproject focussen. "Ik heb dit jaar het volste vertrouwen in de fiets, het team en in mezelf. Driemaal is scheepsrecht", zegt Jan Bos.

Samenwerking universiteiten

Elk jaar bouwen de studenten een nieuwe ligfiets om hiermee de uitdaging van de race aan te gaan. De samenwerking van twee universiteiten maakt dit project uniek. Studenten van de TU Delft zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen en bouwen van de fiets, terwijl bewegingswetenschappers van de VU Amsterdam zich bezighouden met de selectie, training en coaching van de ‘renner’. "Samen werken wij een jaar lang aan de optimalisatie van mens en machine", zegt Lambriex. Het team zal dit jaar de VeloX V – de fiets van 2014 – verder optimaliseren. Ze willen met name verschil maken op het gebied van stabiliteit en controle, interne aerodynamica, ergonomie en training.