EO

Werken aan de merken van morgen

17 oktober 2020 om 08:00 uur

Nederland telt vele ontwerpbureaus, maar er zijn ook ontwerpers die ‘voor zichzelf’ werken. Zoals Laura Voet.


Tekst: Walter Wijnhoven. Beeld: Laura Vloet.

 

Welke opleiding(en) heb je gedaan?

In 2012 heb ik het Nimeto in Utrecht afgerond in de richting grafisch ontwerp en in 2016 ben ik afgestudeerd aan de kunstacademie St. Joost in Den Bosch. Ik ben afgestudeerd als grafisch ontwerper maar wist al snel dat ik me meer wilde focussen op packaging design.

 

Wat doe je precies?

Als brand- & packaging designer ondersteun ik duurzame merken met het ontwerp van hun verpakking en huisstijl. Ik sta achter de missie van mijn klant en op deze manier wil ik samen met mijn klant de consument eerlijke en duurzame producten bieden die bijdragen aan een betere wereld.

 

Wat is het ontwerp waar je het meest trots op bent?

Ik heb niet één favoriet ontwerp. Het maakt me trots wanneer ik de merken waarvoor ik werk zie groeien en ze overal tegenkom. Zo ondersteun ik bijvoorbeeld Chokay met hun verpakkingen voor chocolade zonder suiker. Door de jaren heen hebben ze nieuwe biologische producten ontwikkeld en hun verpakkingen verduurzaamd en is het merk al te koop in meer dan tien landen.

 

chocoSuikervrije chocolade

 

Wat is je laatste gerealiseerde ontwerp?

De pothoezen voor de kruiden van Plant Paradise, een merk van Plantlab. Verse kruiden en sla worden direct vanuit Plant Paradise verzonden naar de consument en deze korte keten staat centraal in het ontwerp. Ook kijken we samen naar de materialen die we gebruiken en informeren we de consument hoe ze deze kunnen recyclen.

 

potVerse kruiden en sla 

 

Waar werk je op dit moment aan?

Aan de restyling van een heel mooi merk met natuurlijke verzorgingsproducten, aan de verpakkingen van een nieuw plantaardig merk en aan een nieuw circulair theemerk.

 

Waarom is jouw vak zo leuk?

Ik vind het een uitdaging om, binnen de kaders van een verpakking, het juiste verhaal te vertellen van een merk. Je moet het merk echt begrijpen en met zoveel details rekening houden. Waar wordt het product verkocht? Wie zijn de concurrenten? Op welke behoefte van de doelgroep speel je in? Wat is de hiërarchie van de communicatie op de verpakking? Het is een puzzel en alle onderdelen van een verpakking moeten kloppen met elkaar. Wat ik zo leuk vind aan een verpakking is dat het een tastbaar product wordt, je kunt spelen met alle zintuigen. Daarnaast is het natuurlijk leuk dat je deze ontwerpen tegenkomt in de winkel. En al helemaal wanneer er iemand voor je staat bij de kassa en het product koopt. Dan heeft het ontwerp zijn werk goed gedaan.

 

Waar ben je online te vinden?

www.lauravoet.com / Instagram @lauravoet

 

Achtergrondartikelen

RSS

De Hoogenberg-CVT : grote contactvlakken en lage -spanningen

24-09-20 11:17 De Hoogenberg Continu Variabele Transmissie (HCVT) is een systeem met een...

Zweeftunnel tussen Sicilië en het vasteland

24-09-20 09:58 Onlangs presenteerde een ingenieursbureau in de Verenigde Arabische...

Ouderwets de 21e eeuw in: spaceframes

22-06-20 14:30 Ouderwets. Dat is wat men doorgaans denkt bij het zien van een vakwerk....

Sterren kijken op z’n VanderHoeks

22-06-20 14:15 In 2009 gaat de Wim van der Hoek Award naar Raimondo Cau voor zijn...

De tirannie van...ingenieurs-balkentheorie

20-05-20 12:35 In zijn buitenaards goede essay ‘The Tyranny of the Rocket Equation’,...

Meer over Industrieel Ontwerpen »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. De rubriek in het magazine Constructeur biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

product


















 

 

Martin Visser

De slaapbank die ogen opende

Mira-Pet

Ultrasone tandenborstel voor je hond


mo man tai

ShareBees


Sign & Print

Festival

 
Product gaat in 2020 verder als katern

in het blad Constructeur

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)