EO

IoT-gestuurde vendingmachine

19 december 2019 om 11:35 uur

Slim, compact, stijlvol en gevuld met (gezonde) tussendoortjes. Dat is de Junea, de meest innovatieve vendingmachine ter wereld. De gebruiker bekijkt het assortiment via zijn smartphone, selecteert een product en rekent direct af. Het apparaat houdt zelf bij welke producten populair zijn en zorgt automatisch voor aanvulling van het aanbod. De Junea is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Innovendo. De operationele service wordt verzorgd door de Europese vending- en koffiespecialist Selecta.


Via een speciale app kunnen gebruikers de QR-code op het apparaat scannen. Zo krijgen ze toegang tot het assortiment en kunnen ze gemakkelijk een product uitzoeken. De aankoop verloopt als microbetaling via iDeal. Voor nog meer gemak en snelheid kun je ook een creditcard of PayPal account koppelen. Door het compacte formaat is het apparaat bij elk bedrijf inzetbaar. De Junea past perfect naast de koffieautomaat of in de kantine. Of er nu 10 medewerkers zijn of 100, door de slimme bevoorrading en het makkelijk aanpasbare assortiment kan iedereen op elk moment zijn of haar favoriete snack kiezen.
 
Selfservice
Met de Junea bepalen werknemers voortaan zelf wat er in de automaat aangeboden wordt. Dat kan een volledig aanbod zijn van gezonde snacks, maar ook een mix met meer traditionele tussendoortjes. De machine houdt zelf bij welke snacks er snel doorheen gaan en welke minder populair zijn. Zodra dat nodig is, wordt er automatisch een nieuwe voorraad gestuurd en het assortiment aangepast aan de daadwerkelijke behoefte. Het ontvangende bedrijf vult zelf het Junea apparaat aan met de nieuwe lading. “Door deze selfservice component blijven de kosten laag, er hoeft in principe nooit meer iemand langs te komen en blijft het aanbod toch optimaal op peil”, zegt Bas Smit, een van de oprichters van Innovendo en ook wel bekend van zijn hilarische Instagram posts.  
 
Internationale kansen
Selecta ziet voor de Junea op termijn ook internationale kansen. In Nederland leveren zij vooral koffie aan de zakelijke markt. De compacte Junea is daar een uitstekende aanvulling op. Selecta neemt daarom exclusief de verkoop, levering en het onderhoud van de Junea op zich. “Het formaat en de slimme technologie achter de Junea maken dit apparaat heel interessant”, meent Jan Marck Vrijlandt, CEO van Selecta Netherlands. “De mogelijkheid tot het doen van microbetalingen via de unieke Binto App, maakt het geheel ook nog heel schaalbaar. We zien mogelijkheden om het systeem internationaal uit te rollen en toe te passen op onze andere apparaten.” Selecta is in Europa marktleider op het gebied van koffieconcepten, fris-, snack-, en fresh food-oplossingen.
 
Smart vending
Het idee voor de slimme snackautomaat ontstond toen ondernemers Bas Smit, Marcel Stolk en Patrick Stooker zich verbaasden over de onhandige en grote vendingmachines van dat moment. “De logge vendingmachines die bij veel bedrijven staan, zijn echt niet meer van deze tijd”, meent Smit. “De favoriete snacks zijn vaak snel uitverkocht en het duurt vaak dagen voordat die weer aangevuld zijn. Klanten hebben nauwelijks invloed op het aanbod.” Met de Junea is nu het tijdperk van smart vending aangebroken. Het apparaat is vanaf 1 januari 2020 exclusief verkrijgbaar via Selecta.  
Nieuwsgierige snackliefhebbers kijken alvast op www.junea.nl

 

 

 

 

Achtergrondartikelen

RSS

Ouderwets de 21e eeuw in: spaceframes

22-06-20 14:30 Ouderwets. Dat is wat men doorgaans denkt bij het zien van een vakwerk....

Sterren kijken op z’n VanderHoeks

22-06-20 14:15 In 2009 gaat de Wim van der Hoek Award naar Raimondo Cau voor zijn...

De tirannie van...ingenieurs-balkentheorie

20-05-20 12:35 In zijn buitenaards goede essay ‘The Tyranny of the Rocket Equation’,...

Hoe ‘fijn’ moet het zijn?

20-05-20 12:06 Machine- en installatiebouwers die een consistente modulaire aanpak...

Dynamisch balanceren met of zonder contramassa

20-05-20 11:34 In 2008 ging de Wim van der Hoek Award naar Volkert van der Wijk voor zijn...

Meer over Industrieel Ontwerpen »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. De rubriek in het magazine Constructeur biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

product


















 

 

Martin Visser

De slaapbank die ogen opende

Mira-Pet

Ultrasone tandenborstel voor je hond


mo man tai

ShareBees


Sign & Print

Festival

 
Product gaat in 2020 verder als katern

in het blad Constructeur

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)