EO

Marshmallow Stools

19 december 2019 om 11:19 uur

Dutch Design Week zet regelmatig een bijzondere Instagram-post met de hashtag #heyddw in het zonnetje. We lezen en kijken even mee met ontwerper Paul Ketz en zijn Marshmallow Stools.


Hey Paul! Je deelde op Instagram een toffe foto van je ‘smooth and creamy’ Marshmallow Stools. Kun je kort vertellen wie je bent, waar je vandaan komt en waarom/hoe je ontwerper bent geworden?

Ik ben Paul Ketz, productontwerper uit Duitsland, gevestigd in Keulen en Istanbul. Ik ben opgegroeid op het platteland en toen ik klein was wilde ik uitvinder worden, maar ik kwam erachter dat dat beroep helemaal niet leek te bestaan. Aan het einde van mijn tienerjaren ben ik naar Keulen verhuisd en daar ontdekte ik product design. Ik besloot dat te gaan studeren. Na mijn afstuderen in 2014 ben ik naar Istanbul in Turkije verhuisd, waar ik mijn bedrijf als zelfstandig ontwerper ben begonnen. Ik heb daar ook mijn vriendin ontmoet, die ook mijn zakelijke partner is. Samen hebben we vorig jaar in Keulen een atelier opgericht.

 

Wat typeert jou als ontwerper?
Ik maak objecten met emotionele waarde die niet alleen functioneel zijn, maar ook een speelse kant hebben. Hoewel, mijn werk is speels, maar ik maak geen speelgoed. Ik richt me op het kind in mezelf: serieus plezier voor het leven van alledag.

 

Waar laat je je door inspireren?
Je kunt enorm veel leren van zowel beginners als van experts. Inspiratie kun je overal en bij iedereen vinden. Je vindt het in een schijnbaar stomme fout die je maakt of in de stilte. Creativiteit maakt je vaak niet sociaal, dus ik zoek niet alleen naar prikkels, maar creëer ook ruimte en vrije tijd voor mezelf.

 

Waar werk je op dit moment aan?
Ik ben de Marshmallow-collectie van zacht schuim aan het uitbreiden met nieuwe ontwerpen. Die worden tijdens de New York Design Week getoond. Daarnaast ben ik druk bezig met de voorbereidingen voor mijn tentoonstelling in Milaan in april 2020.

 

Op welk design, project of welke prestatie ben je het meest trots?
Het gevoel van trots zie ik als iets tijdelijks, het komt en gaat en komt soms even terug. Het ontwikkelen van de zachte Marshmallow kruk, van een experiment tot een echt product, vond ik heel erg cool. De zachte zitting is van schuim gemaakt, dat van onderaf door de constructie van het frame omhoogkomt en zo zijn vorm en uitharding krijgt. Onder de invloed van omstandigheden waar wij geen controle over hebben, zoals het weer, varieert het resultaat elke keer, waardoor ieder krukje uniek is. We hadden eerst geen flexibele coating om het krukje duurzaam te maken. We zijn maanden bezig geweest met het uitproberen van allerlei materialen en technieken totdat we een geschikt materiaal vonden, maar ook dit leek onmogelijk te gebruiken. Toen vroeg de Engelse modeontwerper Paul Smith me een winkel in te richten. Niemand wist dat we daar toen nog helemaal niet klaar voor waren. Gemotiveerd door de afspraak met Paul heb ik toen een enorme machine gebouwd om de krukjes te laten ronddraaien nadat ze waren gecoat met een eigenzinnig materiaal dat al binnen een paar minuten zou uitharden, maar het resultaat was fantastisch: analoge hightech! Het was een ware worsteling, maar ik ben blij met het resultaat en hoe het echt op snoep lijkt. Ik zie vaak kinderen aan de krukjes likken omdat hun ogen ze voor de gek houden.
 
Als je iemand in de wereld zou kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat dan zijn en waarom?
Ik heb geen wensenlijstje van mensen met wie ik zou willen samenwerken, maar ik denk dat mijn glanzende zwarte Marshmallow krukjes fantastisch zouden zijn in een etalage van Gucci. En ik heb altijd al een ijstaart willen ontwerpen met Häagen Dazs. Er zijn veel beroemde makers en mensen in de wereld, maar ik word het meest aangetrokken door het onverwachte. Ik sta daarom altijd juist open voor onverwachte ontmoetingen of voor onverwachte samenwerkingen.
Heb je nog nieuws dat je zou willen delen met de DDW-community?
Dutch Design Week en alles eromheen geeft mij een heel positief gevoel. Na mijn eerste deelname in 2016 is de deur naar de internationale designwereld voor me opengegaan. Ik wens iedereen positieve energie!

 

Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op de website van DDW? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!

 

Achtergrondartikelen

RSS

Ouderwets de 21e eeuw in: spaceframes

22-06-20 14:30 Ouderwets. Dat is wat men doorgaans denkt bij het zien van een vakwerk....

Sterren kijken op z’n VanderHoeks

22-06-20 14:15 In 2009 gaat de Wim van der Hoek Award naar Raimondo Cau voor zijn...

De tirannie van...ingenieurs-balkentheorie

20-05-20 12:35 In zijn buitenaards goede essay ‘The Tyranny of the Rocket Equation’,...

Hoe ‘fijn’ moet het zijn?

20-05-20 12:06 Machine- en installatiebouwers die een consistente modulaire aanpak...

Dynamisch balanceren met of zonder contramassa

20-05-20 11:34 In 2008 ging de Wim van der Hoek Award naar Volkert van der Wijk voor zijn...

Meer over Industrieel Ontwerpen »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. De rubriek in het magazine Constructeur biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

product


















 

 

Martin Visser

De slaapbank die ogen opende

Mira-Pet

Ultrasone tandenborstel voor je hond


mo man tai

ShareBees


Sign & Print

Festival

 
Product gaat in 2020 verder als katern

in het blad Constructeur

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)