EO

Opdrachtgevers tevreden over hun ontwerpbureau

19 november 2019 om 14:05 uur

Uit het onderzoek ‘Strategisch partner of toeleverancier: wat vinden opdrachtgevers van hun ontwerpbureau’ blijkt dat opdrachtgevers tevreden zijn over hun ontwerpbureau. Goed ontwerp werkt. Het is van waarde voor merken en producten en er is een directe relatie tussen design en return-on-investment. Het onderzoek toont aan dat opdrachtgevers dat ook zo ervaren.


Het pilotonderzoek onder 129 klanten van ontwerpbureaus is een initiatief van het BNO-platform NEXTpack. Het onderzoek beperkt zich niet tot bureaus in brand en packaging design, maar beslaat uiteenlopende designdisciplines. DMN (Design Management Netwerk) en NIMA (Nederlands instituut voor marketing) verleenden hun medewerking als organisaties van opdrachtgevers.  

 

Creativiteit scoort
Als het om bureauselectie gaat, zijn persoonlijke ervaringen en eigen netwerk in veel gevallen bepalend. Creativiteit wordt het vaakst genoemd als doorslaggevende eigenschap bij de keuze voor een bureau. De samenwerking is belangrijk en klanten verheugen zich op een afspraak met hun bureau, dat inderdaad eerder als strategisch partner dan als toeleverancier wordt gezien.  

 

Kanttekening
De resultaten geven aan dat er ook het nodige te winnen valt: ontwerpbureaus kunnen effectiever worden door nog zorgvuldiger met opdrachtgevers om te gaan en zich als een professionele sparringpartner op te stellen. Ook kan de reputatie van Nederlandse ontwerpbureaus verbeterd worden door het adequaat en systematisch tonen van succesvolle casestudies.  

 

Synergie
Frank Nas (Design Bridge, voorzitter BNO NEXTpack): “Synergie in de relatie tussen bureau en klant is cruciaal voor succesvol design. Toch waren de succesfactoren tot op heden vaak onduidelijk. De resultaten van dit onderzoek geven inzicht in de feiten en de fabels van wat opdrachtgevers van een ontwerpbureau verwachten. Verplichte kost voor elke ontwerper!”


Het onderzoek is geïnspireerd op het Engelse onderzoek 'What Clients Think' uitgevoerd door SAMR Marktvinders en ondersteund door het Pictoright Fonds. De resultaten zijn op 13 november 2019 gepresenteerd. Download hier het onderzoek 'Strategisch partner of toeleverancier'.

 

Achtergrondartikelen

RSS

De oorsprong van de smartphone

16-10-18 15:51 Smartphones zijn een product van onze tijd én onderwerp van gesprek in...

Robots voor de dienstensector

19-07-18 12:00 “Hoe ontwikkel je op innovatieve wijze producten die merken versterken,...

On the Origin of Products

26-06-18 11:31 Ontwikkelen producten zich ‘evolutionair’? Tot ver in de jaren ‘80...

Revival analoge instantfotografie dankzij ‘reverse engineering’

22-02-18 13:29 De naam Polaroid staat weer op hetzelfde bedrijfsgebouw in Enschede waarop...

Flex/design vindt zichzelf steeds opnieuw uit

20-12-17 14:02 Flex/design heeft zichzelf in haar al bijna dertigjarig bestaan steeds...

Meer over Industrieel Ontwerpen »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product Magazine. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. Het magazine biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

PM 4 2019


















 

 

Bureau Kommerkors

Nuchterheid met een twist

Oranjevaasje

Prinses Margarita ontwerpt


Eenpitter

Elleke van Gorsel


Tokyo 2020

Robots op de Spelen

 
De volgende editie van Product verschijnt

eind december 2019.

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)