EO

Data als nieuw materiaal voor ontwerpers

27 februari 2019 om 13:22 uur

De slimme babyfles van Philips Avent, gebaseerd op het prototype ontworpen met de Data-enabled Design methode. Foto: Philips

Producten die we gebruiken worden steeds slimmer, genereren bergen data en zijn steeds vaker met internet en met elkaar verbonden. Vaak worden de data van dit soort intelligente ecosystemen achteraf gebruikt om te evalueren wat mensen van het product vinden. Janne van Kollenburg en Sander Bogers, die op donderdag 28 februari promoveren aan de faculteit van Industrial Design aan de Technische Universiteit Eindhoven, hebben een methode ontwikkeld waarbij data vanaf het begin worden betrokken in het creatieve proces van ontwerpers.


De ‘Data-enabled Design-methode' stelt ontwerpers in staat om betere producten te ontwerpen die optimaal zijn afgestemd op de wensen van de gebruiker. Ook kunnen ze zo al in een vroeg stadium bepalen welke data relevant zijn. Eventuele zorgen over veiligheid en privacy kunnen daarmee al in een vroeg stadium worden meegenomen. "Data is zo'n belangrijk onderdeel geworden van een ontwerp, dat je ook moet beginnen met ontwerpen vanuit de data die een product verzamelt", zeggen Bogers en Van Kollenburg.

 

Slimme Babyfles

In hun duo-proefschrift beschrijven Bogers en Van Kollenburg drie voorbeeldprojecten die ze hebben ontwikkeld in samenwerking met Philips Design. Zo ontwierpen zij een prototype van een flessenhoes die past op de Philips Avent babyflessen. De hoes registreert onder andere de drinktijd, de temperatuur van de melk en de hoeveelheid melk die de baby drinkt. De flessenhoes werd door verschillende families getest.


Door de data kreeg het ontwerpteam inzicht hoe verschillend ouders en verzorgers hun baby voeden en ontstonden er nieuwe ideeën om hen daarin te ondersteunen. Omdat de prototypes op afstand konden worden gevolgd en aangepast, kon de feedback van de deelnemende ouders snel worden verzameld en was het uitproberen van nieuwe ideeën eenvoudig.


Zo ontstond uiteindelijk de Slimme Babyfles, die ouders persoonlijk advies kan geven bij het voeden van hun kind. Zo kan de fles bijvoorbeeld persoonlijke tips geven over hoe het beste over te schakelen naar een voeding per dag minder.

 

Nieuwe generatie van design

Naar aanleiding van het promotieonderzoek is er inmiddels een Data-enabled Design team opgezet binnen Philips Design. Ook hebben Bogers en Van Kollenburg een lesprogramma ontwikkeld voor studenten van Industrial Design aan de TU/e. Naast de methodologische inzichten hebben de voorbeeldprojecten zelf ook veel impact gehad. De Slimme Babyfles is gepresenteerd op grote technologiebeurzen en wordt zeer binnenkort op de markt gebracht door Philips Avent. Andere innovaties zijn beschreven in een drietal patenten die nu nog verder in ontwikkeling zijn bij Philips.

 

Achtergrondartikelen

RSS

De oorsprong van de smartphone

16-10-18 15:51 Smartphones zijn een product van onze tijd én onderwerp van gesprek in...

Robots voor de dienstensector

19-07-18 12:00 “Hoe ontwikkel je op innovatieve wijze producten die merken versterken,...

On the Origin of Products

26-06-18 11:31 Ontwikkelen producten zich ‘evolutionair’? Tot ver in de jaren ‘80...

Revival analoge instantfotografie dankzij ‘reverse engineering’

22-02-18 13:29 De naam Polaroid staat weer op hetzelfde bedrijfsgebouw in Enschede waarop...

Flex/design vindt zichzelf steeds opnieuw uit

20-12-17 14:02 Flex/design heeft zichzelf in haar al bijna dertigjarig bestaan steeds...

Meer over Industrieel Ontwerpen »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product Magazine. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. Het magazine biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

Product 2 2019 cover


















 

 

 

Muzus

Verrassend service design van Muzus

Security by design

Van chip tot cloud


Nieuwe materialen

Terugblik op MaterialDistrict 2019


Bauhaus in Boijmans

Van meubels tot architectuur

 
De volgende editie van Product verschijnt eind mei 2019.

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)