EO

Houten brilmonturen

21 februari 2019 om 10:35 uur

‘I told you I would!’ riep Anko Gils tegen zijn opticiën, toen hij trots de zaak betrad met een koffertje met zes zelfgemaakte houten brilmonturen. Nu maakt Anko onder de naam 'i-would' brillen op maat, van rozenhout, ebben, beuken, mahonie, palisander, of bijvoorbeeld het hout van het oude sieradenkistje van je moeder. Zijn opticiën zet de glazen in zijn monturen.


In Product editie #2, 2017 lieten we Anko uitgebreid aan het woord, onder meer over de computergestuurde freesmachine die hij ook zelf ontwikkelde. Het liefst zou hij alleen nog brillen maken, in de werkplaats in zijn tuin achter z’n huis, maar zo ver is het nog niet. Dat Anko met volharding doorwerkt aan zijn droom is intussen ook dagblad Trouw opgevallen. Een kleine twee jaar na het artikel in Product bezocht Trouw de gedreven houten brillenmaker en berichtte erover in de rubriek ‘Zelfgemaakt’. Onze boodschap aan Trouw: ‘We told you he would!’.

 

Achtergrondartikelen

RSS

De oorsprong van de smartphone

16-10-18 15:51 Smartphones zijn een product van onze tijd én onderwerp van gesprek in...

Robots voor de dienstensector

19-07-18 12:00 “Hoe ontwikkel je op innovatieve wijze producten die merken versterken,...

On the Origin of Products

26-06-18 11:31 Ontwikkelen producten zich ‘evolutionair’? Tot ver in de jaren ‘80...

Revival analoge instantfotografie dankzij ‘reverse engineering’

22-02-18 13:29 De naam Polaroid staat weer op hetzelfde bedrijfsgebouw in Enschede waarop...

Flex/design vindt zichzelf steeds opnieuw uit

20-12-17 14:02 Flex/design heeft zichzelf in haar al bijna dertigjarig bestaan steeds...

Meer over Industrieel Ontwerpen »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product Magazine. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. Het magazine biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

Product 1 2019 cover


















 

Material Cocktail

Selectie nieuwe materialen door MaterialDistrict

WAACS

Bureau met stevige wortels in product design


On the origin of products

De evolutie van de LED-lamp


'Old balls, please!'

Tennisballen krijgen een tweede leven

 
De volgende editie van Product verschijnt eind april 2019.

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)