EO

Vliegende taxi

28 januari 2019 om 14:43 uur

In Product Magazine editie 2/2018 besteedden we aandacht aan de PAL-V, de vliegende auto van Nederlands fabrikaat. Tijdens de Amsterdam Drone Week 2018 waren bezoekers getuige van een demonstratie van de ‘dronetaxi’, waarbij het concept van een zelfrijdende elektrische auto gecombineerd wordt met een drone. Een project van Audi, Airbus en Italdesign.


Dit innovatieve prototype van een vliegende taxi combineert een autonoom rijdende elektrische auto met een drone voor passagiers. Tijdens de demonstratie werd de passagierscapsule trefzeker door de vliegmodule op de grondmodule geplaatst, om vervolgens zelfrijdend de testruimte te verlaten. Het prototype is nog een model in schaal 1:4.


Pop Up Next
De Pop.Up Next, zoals het project genoemd is, bestaat eigenlijk uit enkele modules. Aan de bovenkant en aan de onderkant van de vervoersmodule zijn connectoren bevestigd. Een drone-achtig bovenstel vervoert je door de lucht naar je bestemming en bij de landing staat een van wielen voorzien onderstel gereed voor verder vervoer over de weg.

 

Autonoom
De vliegende elektrische taxi is volledig autonoom. Een stuur ontbreekt, maar er is wel een groot scherm in de cabine aanwezig met route-informatie. Artificial Intelligence bepaalt de route en zou ongevallen en het ontwijken van obstakels moeten voorkomen. Via een app kan de passagier ophaalpunt en bestemming doorgeven. In de praktijk is het nog niet zover en zal er nog heel wat moeten gebeuren op het gebied van techniek en regelgeving. De demonstratie moet dan ook gezien worden als een statement richting de makers van de regels dat het mogelijk is en dat het ook veilig kan.

 

Mobiliteit in de stad
“De vliegende taxi komt eraan, daar zijn we bij Audi van overtuigd.” Dat zegt Dr. Bernd Martens, president van Audi-dochter Italdesign en als lid van Audi’s Raad van Bestuur verantwoordelijk voor inkoop en IT. “Steeds meer mensen verhuizen naar de stad. Alleen door automatisering blijven ze in de toekomst verzekerd van mobiliteit. Bijvoorbeeld met gerobotiseerde taxi’s. Zonder onderweg te hoeven overstappen op een ander voertuig, kunnen de passagiers werken, ontspannen of zich vermaken. Als we erin slagen het verkeer intelligent te verdelen over de weg en de lucht, profiteren zowel de steden als hun inwoners daarvan.”


Ware grootte
Hoe een dergelijke on-demand service eruit gaat zien, wordt momenteel door Audi en Airbus-dochter Voom onderzocht in Zuid-Amerika. In Mexico City en Sao Paolo kunnen klanten een helikoptervlucht boeken en vanaf de landingsplaats in een Audi naar hun definitieve bestemming worden gebracht. “Een dergelijke service helpt ons de behoeften van onze klanten beter te leren begrijpen. De toekomstige vliegende taxi’s moeten aantrekkelijk zijn voor een brede groep stedelingen. Binnen het project ‘Pop.Up Next’ leren we de grenzen van de technische mogelijkheden kennen. De volgende stap is een rijdend en vliegend prototype op ware grootte,” zegt Martens. Audi ondersteunt daarnaast het project ‘Urban Air Mobility’ in Ingolstadt. Als onderdeel van het ‘European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities’ binnen de EU, heeft dit initiatief het doel om het publiek bekend te maken met alle voordelen van de vliegende en autonoom rijdende taxi, en vragen te beantwoorden op het gebied van batterijtechnologie, de regelgeving, certificering en infrastructuur.

 

 

 

 


 

 

Reacties (1)

Het ontwijken van obstakels wordt voorkomen. Hmmm. Ik sla maar even over deze keer.
R Moerbeek, 29 januari 2019 08:10
 

Achtergrondartikelen

RSS

De oorsprong van de smartphone

16-10-18 15:51 Smartphones zijn een product van onze tijd én onderwerp van gesprek in...

Robots voor de dienstensector

19-07-18 12:00 “Hoe ontwikkel je op innovatieve wijze producten die merken versterken,...

On the Origin of Products

26-06-18 11:31 Ontwikkelen producten zich ‘evolutionair’? Tot ver in de jaren ‘80...

Revival analoge instantfotografie dankzij ‘reverse engineering’

22-02-18 13:29 De naam Polaroid staat weer op hetzelfde bedrijfsgebouw in Enschede waarop...

Flex/design vindt zichzelf steeds opnieuw uit

20-12-17 14:02 Flex/design heeft zichzelf in haar al bijna dertigjarig bestaan steeds...

Meer over Industrieel Ontwerpen »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product Magazine. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. Het magazine biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

product 5 2018 cover

















Treininterieur van de toekomst

Samenwerking NS, Gispen en Mecanoo

Brandes en Meurs

'From A to B' met het OV

On the origin of products

De evolutie van de smartphone

Crowdfunding

De TweeDoek van Vij5

De volgende editie van Product verschijnt in februari 2019. 

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)