EO

Schoenen die de lucht filteren

25 oktober 2018 om 11:38 uur

Activeair shoes

Een groep ontwerpers van Makerversity, een gemeenschap van ontwerpers en ondernemers uit Londen, ontwikkelde ActiveAir, schoenen die de lucht filteren bij elke stap.


Grote steden zoals Londen hebben vaak te maken met een slechte luchtkwaliteit, vooral door de uitstoot van koolstofdioxide door het verkeer en de industrie. Luchtvervuiling houdt verband met o.a. hartaandoeningen, longkanker en astma, waardoor alleen al het Verenigd Koninkrijk als gevolg hiervan jaarlijks tienduizenden vroegtijdige sterfgevallen telt.

 

Luchtfiltratie
Als concept heeft de opvallende schoen tot doel het bewustzijn over de hoge vervuilingsniveaus in Londen te vergroten, maar de schoen kan ook daadwerkelijk een verschil maken dankzij het filtratiesysteem in de zool. Luchtfiltratie is op zich een gangbare technologie, maar is een energie-intensief proces. Daarom hebben de ontwerpers, Sam Cryer, Sabina Weiss, Sam Roots, Yoojin Jung en Inês Marques, de schoenen ontworpen om de lucht op grondniveau te filteren dankzij de bewegingen van de drager. Het team liet zich inspireren door de manier waarop de longen werken. "Met 10 miljoen Londenaren die zich dagelijks in de stad bewegen, kan de loopactie worden gebruikt als een pomp. Daarom ontwierpen we een schoen met een filter dat met je stap terugveert, vuile lucht aanzuigt en schone lucht naar buiten perst bij het naar beneden stappen," aldus de ontwerpers.

 

2,5 liter per seconde
Met elk paar schoenen met de capaciteit om 2,5 liter per seconde te filteren, zal iemand die ze draagt net zoveel lucht filteren als hij of zij inademt bij het dragen ervan, zo berekenden de ontwerpers. Dit zou betekenen dat de schoenen over een afstand van 1 km meer dan 8 keer het volume van de lucht die een auto uitstoot kunnen filteren. ActiveAir onderzoekt momenteel materialen om deeltjes vanaf 2,5 µm (PM2,5) uit te filteren, terwijl de gebruiker een optimale ‘haptische feedback’ krijgt.

Info: www.activeairinfo.wixsite.com/footwear

 

Bron: MaterialDistrict Rotterdam - www.materialdistrict.com

 

Achtergrondartikelen

RSS

De oorsprong van de smartphone

16-10-18 15:51 Smartphones zijn een product van onze tijd én onderwerp van gesprek in...

Robots voor de dienstensector

19-07-18 12:00 “Hoe ontwikkel je op innovatieve wijze producten die merken versterken,...

On the Origin of Products

26-06-18 11:31 Ontwikkelen producten zich ‘evolutionair’? Tot ver in de jaren ‘80...

Revival analoge instantfotografie dankzij ‘reverse engineering’

22-02-18 13:29 De naam Polaroid staat weer op hetzelfde bedrijfsgebouw in Enschede waarop...

Flex/design vindt zichzelf steeds opnieuw uit

20-12-17 14:02 Flex/design heeft zichzelf in haar al bijna dertigjarig bestaan steeds...

Meer over Industrieel Ontwerpen »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product Magazine. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. Het magazine biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

cover 4 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snow Donuts

Succesvol in Brand & Packaging

 

Fairphone

Fix zelf je telefoon

 

Segway

Zetten e-Skates de trend?

  

QWERTY

De evolutie van de tekstverwerker

 

De volgende editie van Product verschijnt in november 2018. 

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)