EO

100% elektrisch vliegen dankzij Kitty Hawk

21 juni 2018 om 12:34 uur

De Flyer is een volledig elektrisch ultralicht vliegtuig van startup Kitty Hawk, gefinancierd door Google-oprichter Larry Page. Kitty Hawk is genoemd naar de gelijknamige stad in North Carolina, waar de gebroeders Wright hun eerste vlucht maakten.


De kleine Kitty Hawk Flyer, voortzetting van een eerdere variant, biedt plaats aan één persoon en kan tot 3 meter boven de grond vliegen met snelheden tot zo'n 30 kilometer per uur. De levensduur van de accu is naar verluidt 12 tot 20 minuten, afhankelijk van snelheid en gewicht. In de VS valt de Flyer onder de FAA-regels voor ultralichte vliegtuigen. Dit betekent dat er geen vliegbrevet nodig is, zolang over water wordt gevlogen. Kitty Hawk zegt dat de 250 pond wegende Flyer ‘gemakkelijk te vliegen’ is, maar beveelt wel professionele training aan.

Stil
Omdat het vliegtuig wordt aangedreven door elektromotoren in plaats van interne verbrandingsmotoren, zegt Kitty Hawk dat de Flyer beduidend stiller is dan andere ultralight vliegtuigen, met de belofte dat hij slechts zo luid is als een grasmaaier op een afstand van 50 meter.

Steeds sneller
De ontwerpers willen ook een parachute inbouwen, en denken dat de Flyer uiteindelijk snelheden tot 100 mph kan halen. Kitty Hawk bekijkt op dit moment of samenwerking mogelijk is in de recreatieve sfeer zoals met amusementsparken. Zo'n vliegtochtje zou in ieder geval weer eens wat anders zijn dan een ritje met botsautootjes of een rondje in de draaimolen.

 

Achtergrondartikelen

RSS

De oorsprong van de smartphone

16-10-18 15:51 Smartphones zijn een product van onze tijd én onderwerp van gesprek in...

Robots voor de dienstensector

19-07-18 12:00 “Hoe ontwikkel je op innovatieve wijze producten die merken versterken,...

On the Origin of Products

26-06-18 11:31 Ontwikkelen producten zich ‘evolutionair’? Tot ver in de jaren ‘80...

Revival analoge instantfotografie dankzij ‘reverse engineering’

22-02-18 13:29 De naam Polaroid staat weer op hetzelfde bedrijfsgebouw in Enschede waarop...

Flex/design vindt zichzelf steeds opnieuw uit

20-12-17 14:02 Flex/design heeft zichzelf in haar al bijna dertigjarig bestaan steeds...

Meer over Industrieel Ontwerpen »

Kennismaken

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van industriële product- ontwikkeling?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief van Product:button

 

Product

klWelkom op de webpagina van Product Magazine. Product informeert over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van de industriële productontwikkeling op het gebied van technologie, materialen, vormgeving en ontwerp. Het magazine biedt een mix van bedrijfsstrategische, economische en technische informatie met betrekking tot alle partijen die van belang zijn. Kortom, een bron van inspiratie voor de dagelijkse praktijk van de ontwerper.

 

Deze maand in het magazine

cover 4 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snow Donuts

Succesvol in Brand & Packaging

 

Fairphone

Fix zelf je telefoon

 

Segway

Zetten e-Skates de trend?

  

QWERTY

De evolutie van de tekstverwerker

 

De volgende editie van Product verschijnt in november 2018. 

 

Dossier stijlgeschiedenis

bauhausIn de afgelopen eeuwen zijn veel verschillende producten en gebouwen ontworpen. Onderling vertonen veel van deze producten en gebouwen gemeenschappelijke kenmerken waardoor ze in te delen zijn in stijlen. Ontwerpstijlen zijn niet absoluut, ze ontstaan niet van de een op de andere dag en niet in alle landen tegelijk. Daarnaast ontstaan er kleine verschillen in kenmerken van een stijl vaak per land en per ontwerper. Stijlen of in elk geval de kenmerken daarvan herhalen zich door de tijd heen. Toch is het met voldoende kennis over de kenmerken goed mogelijk de stijlen te herkennen in producten. In een reeks artikelen worden de belangrijkste stijlen na de Industriele Revolutie besproken .

 

Stijlgeschiedenis, ArtdecoArts & Crafts, Bauhaus, Jugendstil, Modernisme, Postmodernisme, Na postmodernisme

 

Auteurs: Marijke Timmermans en Celine Joosten (studenten IO, Universiteit Twente)