Het sterkste signaal wint

Met hun zelfgebouwde antennes verzamelen eerstejaars studenten Electrical Engineering zich aan de voet van de Horsttoren op de campus. Welke antenne presteert het best? Bovenin de toren vangt iemand de uitgezonden signalen op. De competitie is het sluitstuk van een onderwijsproject dat geheel volgens het Twents Onderwijsmodel is vormgegeven.

elf een antenne ontwerpen en bouwen, dat is geen eenvoudige opgave. Samengebald in één project, doen de studenten de benodigde theoretische en praktische kennis op, ze leren hun ontwerp ook te presenteren en bouwen zelf de antenne met een budget van slechts 25 euro. Geen klassiek onderwijs meer, met hoor- en werkcolleges, wel bijvoorbeeld een aantal theoretische modules waarin de wiskunde op peil wordt gebracht en waarin de studenten ook de basisprincipes van elektromagnetische velden en golven krijgen. "Het is veel problem based learning", legt docent Michel de Jong uit."In negen weken werken ze naar het eindresultaat toe en moeten ze vooral ook veel zélf uitzoeken."

Koperbuis, hout en gaas

Aan de rand van de koelvijver, onder de Horsttoren, verzamelen zich de zeven teams met hun eigen antennes. Ze zijn bijvoorbeeld gemaakt van koperbuis, hout en gaas en hebben zeer uiteenlopende vormen. De antennes zijn allemaal op identieke zendertjes aangesloten, van het type waarmee je ook een garagedeur op afstand opent.

Bovenin de toren zit iemand met een ontvanger en een spectrumanalyser: daar wordt duidelijk welke antenne het best presteert. De Jong: "Dit competitie-element zet hen extra op scherp. Ook presenteert elk team het ontwerp met een paper en een poster, zoals op een wetenschappelijk congres." Heel veel theorie, praktijk én plezier, geïntegreerd in een enkel project ter afsluiting van het eerste jaar.