"Onderhoudskosten zijn een nachtmerrie voor elke scheepseigenaar", zegt Mirek Kaminski, hoogleraar scheeps- en offshore constructies aan de TU Delft. "Schepen zouden daarom duurzamer, effectiever en goedkoper moeten worden." Daarom wil hij de ontwerpmethode van schepen verbeteren. En daartoe heeft hij de hexapod uitgedacht: volgens de bedenker het eerste apparaat ter wereld dat een constructie met zes krachten tegelijkertijd kan belasten.
Kaminski gaat er gelaste stukken van schepen tussen leggen (maximaal 1 m3 per stuk) om er vervolgens de krachten op uit te oefenen waarmee een schip te maken krijgt. Deze krijgen echter een hogere frequentie dan in werkelijkheid (30 Hz). Daardoor kan Kaminski in een maand tijd een levensduur van twintig jaar simuleren.
De hexapod is een universeel apparaat waarmee ook andere faculteiten uit de voeten kunnen. In principe zijn hiermee alle belaste constructies te testen en uiteindelijk effectiever te ontwerpen: bijvoorbeeld auto’s die op een weg rijden, vliegtuigen in turbulentie, bruggen waar vrachtwagens overheen rijden, gebouwen tijdens aardbevingen en windmolens in de wind.
De universiteit investeerde zelf de helft van het geld in het innovatieve apparaat, een kwart kwam van de overheid en het andere kwart kwam van 23 bedrijven; vrijwel de gehele offshore industrie deed mee.
Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…
De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…
Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…
Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…
Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…
Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…