Havenbedrijf Rotterdam laat Unmanned Traffic Managementsysteem maken

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft het Israelische bedrijf Airwayz geselecteerd om een prototype te maken voor een Unmanned Traffic Managementsysteem (UTM). Dit moet het luchtverkeer in het lage luchtruim boven het havengebied gaan managen.

schematische weergave U-space Rotterdam

De samenwerking wordt aangegaan voor een periode van twee jaar waarin de U-Space-services worden opgezet en het Airwayz onbemande verkeersbeheersysteem (UTM) wordt geconfigureerd volgens de behoeften en vereisten van de havens. U-Space-services zijn een soort luchtverkeerssysteem voor drones.

Het Havenbedrijf Rotterdam meent dat het monitoren van het lagere luchtruim en het aanbieden van UAS-verkeersdiensten (diensten die het mogelijk maken dat drones zich autonoom door het luchtruim kunnen bewegen) dronediensten enorm zullen ondersteunen en laten bloeien.

Er worden al dronediensten gebruikt in het havengebied, waaronder surveillance, inspectie, incidentcontrole, bestrijding van misdaad en drugssmokkel. Volgens het Havenbedrijf kunnen meer diensten de efficiëntie van havenprocessen verder vergroten. Het denkt daarbij aan het het afleveren van onderdelen aan boord van een schip of het nemen van vrachtmonsters voordat het schip in de haven aankomt. U-Space-diensten kunnen deze vluchten versnellen.

Het lage luchtruim voorbereiden

Het prototype zal antwoorden geven op vragen over hoe het laaggelegen luchtruim in de haven kan worden georganiseerd en gecontroleerd op een manier die veilig is en tegelijkertijd de kansen voor commerciële groei en betere processen vergroot. Het helpt ook bij het bepalen van de rol die het Havenbedrijf zal spelen in het laaggelegen luchtruim en geeft antwoord op vragen als: Zal ​​het Havenbedrijf Rotterdam als havenbeheerder in de toekomst het luchtruim beheren als een reguliere havenoperatie, net als voor zeevervoer, of is een andere instantie beter geplaatst om een ​​veilig luchtruim te waarborgen?

Oscar van Veen, Hoofd Digitale Innovaties Havenbedrijf Rotterdam: “Het verhogen van de operationele veiligheid van bemand en onbemand verkeer in het havengebied is een van onze belangrijkste drijfveren voor het prototype U-Space Airspace. Ook het verbeteren van de zichtbaarheid van vliegtuigen, het beter identificeren van onbemande vluchten en de mogelijkheid om vluchten boven gevoelige locaties te verbieden spelen een rol. Luchtruimmonitoring geeft inzicht in het gebruik van de lucht en maakt handhaving mogelijk. Tegelijkertijd, maar daarom niet minder belangrijk, zal een onbemand verkeersmanagementsysteem drone-operators in staat stellen hun diensten veilig aan te bieden aan de klanten van de havens, wat voor ons van het grootste belang is.’

Rolmodel

Met het U-Space Airspace prototype wil de haven een rolmodel zijn voor de Nederlandse U-Space ontwikkelingen, bijdragen aan de U-Space Airspace ‘exploring voyage’ en aan de ontwikkeling van U-space in Nederland. Het wil ook de mogelijkheden van een state-of-the-art Unmanned Traffic Management-systeem laten zien en BVLOS-ontwikkelingen ondersteunen en stimuleren.

Drone-operators die U-Space willen ervaren, zijn van harte welkom. De prototypingfase beslaat een periode van twee jaar. In deze periode gaan HbR en Airwayz samenwerken met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de ontwikkeling van het bestuur, de financiën en het wettelijk kader voor het luchtruimbeheer. De praktijkervaringen, zoals opgedaan met het prototype, zullen teruggekoppeld worden naar toezichthouders. Goed georganiseerde prototypes kunnen helpen bij het opzetten van een veilig U-ruimteluchtruim. Het Havenbedrijf wil hierin een leidende rol spelen en als voorbeeld dienen voor de uitrol naar andere gebieden in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *