Categories: Actueel

Harten van Ferrari F1-coureurs kloppen sneller aan vooravond Shell Belgian Grand Prix

Naast de Ferrari-coureurs, maakten ook reguliere automobilisten in een Ferrari 458 Speciale een aantal extreme ritten op het circuit. Die ritten bestonden uit het optrekken vanaf de startlijn op een nagebootst F1-grid, een sneeuwstorm midden in de zomer en nachtrijden in een sensorische tunnel van 100 meter.

De testresultaten laten zien dat rijden in de tunnel Räikkönen’s hart het snelst laat kloppen, terwijl voor 65% van de andere automobilisten het rijden in een sneeuwstorm de meeste spanning opleverde. De opwindingsniveaus van beide coureurs zijn zoals verwacht minder hoog tijdens het rijden op de start-grid en de finish, die ze in het echt ook ondergaan bij de Grand Prix.

Elektroden

"Om te ontdekken wat er gebeurt, hebben we twee elektroden bij de coureurs aan hun vingers bevestigd waarmee spanningsverschillen worden gemeten die worden veroorzaakt door vocht op de huid. Hogere vochtniveaus komen namelijk overeen met hogere niveaus van fysieke prikkeling of opwinding", zegt dr. David Lewis-Hodgson, chairman en director of research bij Mindlab. "Ook de hartslag is vastgelegd, met behulp van een elektrocardiogram waarin de elektrische activiteit van het hart wordt gebruikt om de hartslag te volgen. Door drie elektroden op het bovenlichaam van de coureurs te plakken, konden we deze activiteit meten. Zo konden we erachter komen wat hun spannendste rijervaring is."

"Autorijden is mijn allergrootste passie, dus ik vond het fascinerend om uit te vinden hoe mijn lichaam reageert als ik achter het stuur ga zitten. Ik weet nu dat ik op zoek moet naar tunnels als ik niet op het circuit ben." Aldus Kimi Räikkönen, Formule 1-coureur voor Ferrari.

Onderzoek en ontwikkeling

"Shell investeert jaarlijks ongeveer 21 000 uur in onderzoek en ontwikkeling, waarmee Scuderia Ferrari concurrentievoordeel kan behalen bij de Formule 1. Nu meten we samen met onze technische partner fysiologische gegevens om te testen hoe enerverend het rijden met een auto op de weg kan zijn", zegt Andres Schaeffer, Shell fuels scientist. "We weten dat voor een goede rijervaring ook goede brandstof nodig is. Shell V-Power is ontwikkeld dankzij onze technische samenwerking met Ferrari en is ontworpen om aan de hoogst mogelijke standaarden te voldoen, zodat we onze innovaties op het circuit kunnen gebruiken om de automobilist op de weg ook een avontuurlijke ervaring te geven."

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

1 dag ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

1 dag ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

1 dag ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

1 dag ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

1 dag ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

1 dag ago