Bij de 250 slimme bi-directionele laadpalen in de garage kunnen elektrische auto’s zowel opladen als ontladen en zijn er batterijen waar de opgewekte stroom in opgeslagen kan worden.
De laadgarage is één van de locaties binnen het project SmoothEMS met Gridshield waarinde Universiteit Twente techniek onderzoekt en test waarmee de energietransitie wordt versneld door optimaal gebruik te maken van het bestaande stroomnet. Door het managen van de stroomvraag (SmoothEMS) te combineren met een extra vangnet (Gridshield), kunnen sneller meer laadpunten voor elektrische auto’s en zonnepanelen geïnstalleerd worden. Ook biedt dit bescherming tegen cyberaanvallen en uitval van communicatie.
Johann Hurink van de vakgroep Mathematics of Operations Research: "Dit is een uitkomst voor elk gebouw met veel gebruikers en een wisselende energievraag en -aanbod. De groep van Hurink, die zich bezighoudt met slimme energiesystemen, ontwikkelt de simulatieomgeving (met de open-source tool DEMKit) en onderzoekt ook het Energy Management Systems (EMS)."
De campus van de UT heeft ook één van de proeftuinen. Het gaat om het laadstation van AmperaPark, de met zonnepanelen overdekte parkeerplek in de buurt van gebouw Paviljoen op de campus. Die locatie kent nu negen laadpalen en binnenkort komt er een batterij. Het provinciehuis in Zwolle is de derde locatie van dit project.
'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…
Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…
Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…
Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…
De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…
FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…