Groene waterstof voor iedereen

Comate Engineering & Design, KU Leuven en Provincie Vlaams-Brabant bundelen hun krachten om groene waterstof betaalbaar te maken voor iedereen. Samen zetten ze hun onderzoek, kennis en ervaring in voor het ontwikkelen van waterstofpanelen. De innovatieve panelen zijn ontworpen met de ambitie om op grote schaal geproduceerd te worden zodat ze overal kunnen worden ingezet.

Groene waterstof voor iedereen

Waterstof wordt al jaren uitgeroepen als de oplossing voor de toekomst, maar was vooralsnog te duur. Tot enige tijd geleden werd groene waterstof enkel opgewekt via groene stroom. Dit zijn echter dure installaties en zijn eerder interessant bij grote vermogens, zoals windmolenparken. Hier komt verandering in door de samenwerking tussen Comate, de KU Leuven en de Provincie in de ontwikkeling van een betaalbaar waterstofpaneel dat enkel zonlicht en lucht (waterdamp) nodig heeft om groene H2 te produceren.

De revolutionaire technologie, waarbij waterdamp rechtstreeks wordt omgezet in waterstof, is ontwikkeld door de onderzoekers van KU Leuven. Voor de vertaling van het prototype naar een succesvol geïndustrialiseerd product, rekent de KU Leuven op de technische en design expertise van Comate. Het ingenieursbedrijf heeft een trackrecord in het ontwikkelen van hoogwaardige technische producten en vertaalt ideeën naar een succes in de markt.

“Er bestaan natuurlijk elektrolysers om waterstof te maken. Het unieke aan onze waterstofpanelen is dat we alles in één paneel hebben ondergebracht. Er hoeft dus geen water toegevoegd te worden. Dat is dus efficiënter omdat je alles rechtstreeks doet. Er zijn ook geen AC/DC-omzetters nodig voor stroom. Alles zit in één toestel”, aldus Sander van den Dries, mede-zaakvoerder van Comate.

Met deze panelen zouden particulieren in de toekomst zelf waterstof kunnen opwekken om hun huis te verwarmen en van elektriciteit te voorzien. Het kan worden opgeslagen en worden gebruikt voor het opladen van elektrische wagens. Ook biedt dit mogelijkheden voor bedrijven. Zo zouden transportbedrijven hun vloot op zelfopgewekte H2 kunnen laten rijden. In compactheid en gebruik wordt het paneel gelijkaardig aan de vertrouwde zonnepanelen. De besturing zal het rendement optimaliseren en de nodige metingen uitvoeren.

Momenteel is er een eerste werkend prototype, maar er moet nog heel wat werk verricht worden voor de panelen daadwerkelijk op de daken liggen om waterstof te genereren. Jan Rongé van Solhyd: “De uitdaging zit momenteel in het opschalen naar serieproductie van deze panelen. Gradueel willen we de komende jaren naar grotere projecten. We zien veel toepassingsmogelijkheden bij de industrie”.

Je kunt het waterstofpaneel bekijken op het waterstofplein in hal 8 van de WoTS beurs. Sander van den Dries (Comate) en Jan Rongé (Solhyd) houden hierover een lezing bij het seminar ‘Waterstof: de technische uitdagingen’ op 28 september.

www.comate.be

Dit artikel komt uit Elektrodata 4 – 2022

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Helaas is er voor het op druk brengen en transporteren van deze groene waterstof ook weer energie nodig waarmee het rendement weer verslechterd.