Stoelinga wil met het project meer grip krijgen op zogeheten faaloorzaken van spoorelementen. "Die faaloorzaken kunnen optreden door verschillende factoren, zoals zware vrachttreinen, extra belasting doordat treinen versnellen en afremmen of temperatuurverschillen. Er zijn veel data beschikbaar hierover, onder andere verzameld door ProRail. Met deze big data kunnen we de situatie op het spoor verbeteren."
Stoelinga werkt in het project samen met de UT-vakgroep Database (Djoerd Hiemstra). Ook prof. Joost-Pieter Katoen, hoogleraar aan de universiteit van Aachen en in Twente, is betrokken.
Voorspellend onderhoud
UT-hoogleraar Tiedo Tinga houdt zich bezig met het voorspellen van onderhoud (Dynamic Based Maintenance). Hij richt zich in het met 510.000 euro gehonoreerde STW-project Supreme – Smart Sensoring and Predictive Maintenance in Steel Manufacturing op slimme sensoren en voorspellend onderhoud in de staalindustrie.
Het programma Smart Industry van technologiestichting STW gaat een nieuwe fase in, nu zes onderzoeksvoorstellen zijn gehonoreerd. De onderzoeken sluiten aan bij de topsectoren HTSM (roadmap Smart Industry), ICT (Commit2Data-community) en Creatieve Industrie (Click.nl). Het totale budget van Smart Industry bedraagt ruim 3,6 miljoen euro.
'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…
Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…
Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…
Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…
De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…
FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…