Categories: Actueel

Green Team Twente presenteert ontwerp nieuwe waterstofauto

"Méér auto, méér waterstof, dat is waar het om draait bij onze nieuwe auto", vertelt woordvoerder Alyssa van Duijne van Green Team Twente. Het team houdt daarbij de ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s nauwlettend in de gaten. Zo start Toyota volgend jaar als eerste fabrikant met de grootschalige productie van een auto op waterstof, die 50.000 euro moet gaan kosten. In Japan wordt stevig geïnvesteerd in de benodigde infrastructuur. Een paar maanden later volgen waarschijnlijk de VS en Europa, waar binnenkort op grote schaal waterstof getankt kan worden. Zo werk Duitsland met het H2 Mobility Initiative. In 2023 moeten onze oosterburen vierhonderd tankstations hebben waar waterstof beschikbaar is, de komende vier jaar moeten het er al honderd zijn.

Meer auto

"De waterstofauto is dus sterk in opkomst, wij spelen daarop in", vertelt Van Duijne. "We brengen onze nieuwe waterstofauto meer onder het publiek, hij wordt toegankelijker. Zowel het uiterlijk als de technische specificaties van de auto worden compleet nieuw. Met de brandstofcellen kiezen we dit jaar voor Duitse degelijkheid. Fabrikant ZBT levert op maat gemaakte cellen, waarbij we zelf de randapparatuur en elektronica ontwikkelen om zo tot een optimale efficiëntie van de auto te komen."

Meer body

In het ontwerp van de nieuwe auto ligt de focus eveneens sterk op de nieuwe vorm en een uitgebreid dashboard. Van Duijne: "Onze elektrotechnici en ontwerpers denken samen na over hoe de beschikbare data uit de verschillende sensoren aan de bestuurder wordt  gepresenteerd. Daarnaast wordt het voor de bestuurder makkelijker de auto te bedienen doordat hij betere feedback krijgt van de verschillende knoppen en schakelaars. Verder werken de werktuigbouwkundigen met de ontwerpers aan een nieuwe body die niet alleen aerodynamischer is, maar ook meer op een flitsende auto lijkt."

Groter team

Om de nieuwe uitdagingen aan te gaan en compleet opnieuw te beginnen, is het Green Team Twente uitgebreid naar liefst 22 studenten. Het gaat daarbij om elf studenten Electrical Engineering, vier studenten Werktuigbouwkunde, vier Industrieel Ontwerpen, twee Scheikundige Technologie en één International Business Administration. 

In mei 2015 gaat het team de strijd aan met tweehonderd andere teams tijdens de Shell Eco Marathon in Rotterdam. Bij de Shell Eco Marathon is het de bedoeling om zo efficiënt en zuinig mogelijk te rijden op de gekozen brandstof. 

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

4 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

5 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

6 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

6 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

8 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

8 uur ago