Categories: Actueel

Gezinsauto van de toekomst krijgt ergonomische stoelen

Stella Lux strijdt mee in de ‘Cruiser’-klasse van de World Solar Challenge wedstrijd. In deze klasse wordt behalve tijd en technologie ook het comfort en het uiterlijk van het interieur beoordeeld. Vorig jaar bouwden studenten van de TU/e een gezinsauto op zonne-energie genaamd ‘Stella’. Daarmee wonnen ze de challenge en versloegen ze gigant Apple in een race voor de Oscars van de technologie, de zogenaamde Crunchies. Inmiddels werkt een nieuw team aan opvolger ‘Stella Lux’. Dit jaar is VanBerlo door de TU/e studenten van het Solar Team gevraagd om ergonomische autostoelen te ontwikkelen die punten scoren.

Ontwerpproces

Om een goede tijd te rijden en zo min mogelijk energie te verbruiken, is het belangrijk dat de Stella Lux zo licht mogelijk is. Senior engineer Frank van der Blom: "De strenge randvoorwaarden maken dit project zeer interessant en uitdagend. Naast de wettelijke regels die sowieso gelden voor voertuigen op de openbare weg, moet ook rekening worden gehouden met de eisen van de World Solar Challenge en de wensen van de studenten." Frank adviseerde het team aan de hand van schetsvoorstellen om de autostoelen zoveel mogelijk te integreren in de constructieve delen van het interieur. Deze ingreep zorgt voor een aantrekkelijker uiterlijk en maakt de gehele auto lichter. Hierdoor is er ruimte voor extra voorzieningen en meer comfort.

Dit was het begin van een hechte samenwerking aan het interieur van Stella Lux, waarbij VanBerlo de autostoelen verder uitwerkte en het team de rest van het interieur heeft opgepakt. Frank: "Samen hebben we een vertaling gemaakt van alle wensen en eisen. Het resultaat: stijlvolle stoelen die volledig in het interieur zijn geïntegreerd en die bijdragen aan een comfortabele rijervaring. 

Energie-positieve gezinsauto

De grootste doorbraak van Stella Lux is dat het ‘gratis’ is om in deze auto te rijden. Hoe dat mogelijk is? De zonnecellen werken door als de auto geparkeerd staat. Zo genereert het dakpaneel meer energie dan de auto gemiddeld verbruikt en hoef je niet in te pluggen om te laden – laat staan te tanken. Als de auto toch wordt ingeplugd kan een teveel aan energie ook buiten de auto in accu’s worden opgeslagen. Zo kan Stella Lux bijdragen aan de huishoudelijke energievoorziening. Anders denken over mobiliteit in systemen en decentrale energievoorziening vormen belangrijke thema’s voor VanBerlo om ook op haar beurt energie in dit project te steken.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

8 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

9 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

11 uur ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

11 uur ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

12 uur ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

12 uur ago