‘Groene banden’ verlagen het brandstofverbruik van vrachtwagens met 8,5 procent, waardoor transport- en logistiekbedrijven jaarlijks miljoenen euro’s kunnen besparen. Dat is de uitkomst van een praktijktest uitgevoerd door Lanxess, producent van hoogwaardige synthetische rubbers voor de bandenindustrie, in samenwerking met transportbedrijf Talke.
Bovendien verlagen kwaliteitsbanden dankzij hun optimale rolweerstand de CO2-uitstoot van bedrijfswagens ten opzichte van wagens met standaardbanden. Alle resultaten van de proef zijn door de TÜV gecontroleerd en bevestigd.
"Ter gelegenheid van de eerste verjaardag van de invoering van het verplichte Europese bandenlabel hebben wij met deze test aangetoond dat kwaliteitsbanden met een optimale rolweerstand een groot besparingspotentieel voor bedrijfswagens opleveren", zegt Christoph Kalla, expert op het gebied van banden en rubber bij Lanxess. "Met ‘groene banden’ kunnen niet alleen op een uiterst doeltreffende manier de bedrijfskosten worden verlaagd, zij leveren tegelijkertijd een belangrijke bijdrage tot het milieubehoud."
Rekenvoorbeeld
Een aan de test ontleend rekenvoorbeeld toont aan hoe groene banden voordeel kunnen opleveren voor een transportbedrijf. Een wagenpark van 300 40-tonners met banden met rolweerstand D op het Europees bandenlabel, kan € 1,5 miljoen aan brandstof per jaar besparen door over te stappen op banden met een B-label. Uitgangspunt is dat elk voertuig 150 000 kilometer per jaar aflegt en de brandstof € 1,40 kost. De CO2-besparing zou meer dan 3000 ton per jaar bedragen.
TÜV bevestigt testresultaten
De Duitse TÜV heeft de test gecontroleerd en alle resultaten gedocumenteerd en geverifieerd. "Op basis van het Europese bandenlabel hebben wij een realistische testrit van een vrachtwagen begeleid. Daarbij hebben we kunnen vaststellen dat banden met een lage rolweerstand een grote brandstofbesparing opleveren", zei Jürgen Brauckmann, lid van de raad van bestuur van TÜV Rheinland Berlin Brandenburg Pfalz e. V. "Het gebruik van dit type band levert een enorme bijdrage tot de verduurzaming in de logistiek."
De praktijktest in detail
Van augustus tot oktober hebben twee 40-tonners van hetzelfde model van transportbedrijf Talke 30 maal dezelfde rit van Hürth in Duitsland naar Loos in Frankrijk en terug gereden.
De afstand van zo’n dagrit (heen en terug) bedroeg ongeveer 650 kilometer, waarvan 635 kilometer over snelwegen. De chauffeurs, het gewicht van de lading en de tankprocedures waren voor de beide voertuigen steeds identiek. Over de hele duur van de test legden de beide vrachtwagens samen 40 000 kilometer af.
Om zeker te zijn dat de testvoertuigen precies hetzelfde verbruik hadden, reden beide 40-tonners eerst met identieke groene banden van brandstofefficiëntiecategorie B. Halverwege de test werden bij één voertuig standaardbanden van de D-categorie gemonteerd.
Het resultaat: de vrachtwagen met de groene banden verbruikte gemiddeld 25,4 liter per 100 kilometer of 2,36 liter minder brandstof dan zijn tegenhanger met D-categorie banden. Dat komt neer op een besparing van 8,5 procent. Bovendien stootte het voertuig met banden van de B-categorie per 10 000 kilometer ruim 700 kilogram minder CO2 uit.
Rolweerstand als aankoopcriterium
Als aanvulling op de bandentest heeft de TÜV in het kader van een actuele marktanalyse 50 transportbedrijven gevraagd naar hun mening over banden met een lage rolweerstand.
Volgens deze enquête is de rolweerstand voor transportbedrijven het derde belangrijkste aankoopcriterium, na levensduur (in kilometers) en aanschafprijs. Meer dan de helft van de ondervraagde transporteurs zei bij de volgende aankoop banden met een lage rolweerstand te zullen aanschaffen. Toch was slechts de helft van de ondervraagde bedrijven ervan overtuigd dat groene banden daadwerkelijk tot merkbare kostenbesparingen zouden leiden. "Dat toont aan dat er dringend behoefte is aan nog meer voorlichting over de besparingsmogelijkheden en het milieueffect van ‘Groene Banden’", zegt Christoph Kalla van Lanxess.