Categories: Actueel

Gelderland start ambitieus waterstofproject

Het project is bedoeld om ervaring op te doen met het gebruik van waterstof en het publiek kennis te laten maken met de mogelijkheden en voordelen van waterstof. Het gaat de initiatiefnemers vooral om de omschakeling naar duurzame brandstoffen en de enorme milieuvoordelen: voertuigen op waterstof stoten geen schadelijke stoffen uit en zijn heel stil. Bij het project wordt gebruik gemaakt van technologie, die ontwikkeld is door bedrijven en instellingen uit de regio zelf. Annelies van der Kolk, gedeputeerde Klimaat en Milieu: "Met dit project werken we aan schonere lucht én verzamelen we meer kennis over duurzame brandstoffen, waarmee we een bijdrage kunnen leveren aan het bestrijden van de gevolgen van de opwarming van de aarde. In dit project werken overheid, bedrijfsleven, opleidingen én kennisinstellingen echt samen."

Testritten in mei

De eerste concrete activiteiten van het project zullen medio 2010 zichtbaar worden. Afgelopen mei werd officieel de Stichting Waterstof Onderneming Gelderland opgericht, die zich bezig zal houden met de uitvoering van het project. Voor het project wordt een bestaande bus omgebouwd en uitgerust met elektrisch aangedreven wielnaafmoteren. De elektriciteit wordt geleverd door accu’s en een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit. De technologie is de afgelopen jaren al uitvoerig door TNO getest. Binnenkort worden de onderdelen voor de bus besteld, waarna in januari/februari met de ombouw begonnen kan worden. In mei zullen de eerste testritten met de bus plaatsvinden. Het waterstoftankstation komt bij tankstation VéBé van Steijn aan de Oldenbarneveldtstraat in Arnhem en is naar verwachting vlak voor de zomer operationeel. Het tankstation produceert zelf waterstof met behulp van een reformer, die aardgas omzet in waterstof. De auto’s zullen afhankelijk van de beschikbare technologie en de typegoedkeuring in de tweede helft van 2010 beschikbaar komen.

Regionale bedrijven

Het project in Arnhem is vooral bedoeld om ervaring op te doen met de toepassing van waterstof in de praktijk. Voor de initiatiefnemers staan met name de stimulering van duurzame vormen van transport en de milieuvoordelen van waterstof centraal. De innovatieve technologie, die voor het project gebruikt wordt, komt van regionale bedrijven als E-Traction, Hygear en Nedstack en kan op den duur dus ook een forse economische impuls voor de regio betekenen. Het project zal de regio Arnhem -mede dankzij de betrokkenheid van de HAN- tevens op de kaart zetten als kenniscentrum voor waterstoftoepassingen.

Ook de voorlichting richting publiek over de voordelen en mogelijkheden van waterstof is een belangrijke doelstelling van het project. De meeste mensen denken, dat waterstof voor transportmiddelen een nieuwe ontwikkeling is, maar waterstof wordt al vele jaren lang op behoorlijke schaal en zonder problemen gebruikt voor de aandrijving van bussen, auto’s, onderzeeboten en vorkheftrucks. In Californië ligt bijvoorbeeld al een ‘waterstof snelweg’ met zo’n 25 waterstof tankstations. Ook zijn vrijwel alle automobielfabrikanten bij dat project betrokken. In Nederland is het gebruik van waterstof evenmin nieuw. In Amsterdam reden de afgelopen jaren enkele waterstofbussen en in de hoofdstad zal vanaf volgend jaar een rondvaartboot met een brandstofcel rondvaren.

De Stichting Waterstof Onderneming Gelderland is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project. De stichting wordt financieel gesteund door de provincie Gelderland, de gemeente Arnhem en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. De drie partijen hebben samen een budget van zo’n 2,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de eerste fase van het project. De volgende fasen van het project voorzien bijvoorbeeld in de uitbreiding van het aantal voertuigen, dat op waterstof rijdt, en in de uitbreiding van de capaciteit van het tankstation.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

7 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

9 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

9 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

9 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

10 uur ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

16 uur ago