Categories: Actueel

Geen overschrijding grenswaarde chroom VI bij dragen verbeterde laskap

Per 1 maart 2017 is de grenswaarde van chroom VI verlaagd naar 1 μg/m3. Blootstelling aan chroom VI kan plaatsvinden bij het lassen aan roestvaststaal (RVS). 80% van de lasactiviteiten aan RVS wordt uitgevoerd met TIG lassen. De afgelopen zomer is onderzoek gedaan bij TIG lassen van RVS. Er zijn metingen uitgevoerd, zowel binnen als buiten de verbeterde laskap*. Op basis daarvan kan 5xbeter nu bevestigen, dat de nieuwe grenswaarde van chroom VI niet overschreden wordt, mits de lasser een verbeterde laskap draagt (of een lashelm met een beter beschermingsniveau). Uit de metingen blijkt daarnaast dat ook buiten de lashelm de waarden voor chroom VI erg laag zijn. Dit betekent dat met een goede afzuiging de risico’s voor collega’s in de buurt te verwaarlozen zijn. Dat is goed nieuws voor de lassers.
5xbeter zal deze resultaten bij een update van de Verbetercheck Lasrook meenemen. Daarnaast zoekt 5xbeter de komende tijd uit wat de nieuwe grenswaarde van chroom VI betekent voor het MIG-MAG lassen aan RVS.
* Een verbeterde lashelm heeft een laskap met een vormgeving die goed aansluit op de lasser. Daardoor komt de lasrook niet eenvoudig achter de laskap terecht. Er zijn uitvoeringen waarbij onder aan de helm een lederen slab is bevestigd. Bij andere uitvoeringen is het helmmateriaal voorgevormd zodat dit goed aansluit op de borst van de lasser. Zie de factsheet op 5xbeter.nl .

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Atlas is met pensioen – leve de nieuwe Atlas! (video’s)

De beroemde humanoïde robot Atlas is met pensioen gegaan. De hydraulische versie tenminste, want zijn…

4 uur ago

Nieuwe opleiding crop biotechnology en engineering zoekt samenwerking met bedrijven

Er komt geld voor vier jaar onderzoek door promovendi op het gebied van biotechnologie en…

6 uur ago

Flexibele elektronica uit de foundry?

De massaproductie van siliciumchips vindt plaats in foundries. Volgens KU Leuven en imec is dit…

6 uur ago

Nieuwe condensator kan elke seconde opladen, gedurende 300 jaar

Pacemakers, defibrillatoren, radartechnologie en elektrische voertuigen hebben allemaal condensatoren nodig. Deze elektrische componenten moeten veel…

6 uur ago

Waarom de fiets een hightech hoogstandje is

Het verstandshuwelijk van fiets en trein. Daarover gaat het promotieonderzoek van de 70-jarige Jan Ploeger.…

7 uur ago

Meer Heilind in Europa

Heilind Electronics Europe wil zijn  aanwezigheid in West-Europa uitbreiden. De verdeler van elektromechanische componenten, verbindings-…

13 uur ago