Categories: Actueel

Gaan we batterijen verwisselen in plaats van opladen?

Hoe het werkt? De gebruikers rijden met hun voertuigen het Power Swap Station in, alwaar een robot de lege batterij vervangt door een opgeladen exemplaar. De robots beoordelen de kwaliteit van de batterijen met hun state-of-the-art sensoren. Oudere accu’s met lage prestaties worden uit de cirkel gehaald. De voertuigen worden aangeboden in een Battery as a Service-systeem (BaaS ), wat betekent dat autobezit de batterij niet omvat. De kwaliteit van de batterij is dus de zorg van Nio, niet van de autobezitter.

Als de temperatuur niet goed wordt geregeld, kunnen accu’s oververhit raken tijdens het opladen (in het laadstation) en tijdens zwaar ontladen (in de auto, bij nauwelijks accelereren). Zowel in het station als in de auto worden de batterijen op temperatuur gecontroleerd om oververhitting (en de daarmee samenhangende prestatieverliezen en verkorting van de totale levensduur van de batterij) te voorkomen. Technotrans ontwikkelde een CE-goedgekeurde koeloplossing voor in het laadstation met een koelvermogen tot 22 kW op basis van een glycol/watermengsel. Het systeem betrekt zijn stroom voorzien uit de energie die is opgeslagen in de verwisselde batterijen.  

China telt momenteel al 700 NIO-swap-stations. Wat Europa betreft, zullen de eerste pilotstations gedurende 2022 geïntegreerd worden in het bestaande netwerk van tankstations. NIO is van plan om het volautomatisch wisselen van batterijen eerst aan te bieden in parkeergarages en bij tankstations. Ondertussen worden andere samenwerkingsmogelijkheden beoordeeld.

Ook voor drones

Ook het Nederlandse studententeam Aero (onlangs samengevoegd uit  Blue Jay en Syfly, ziet toekomst in wisselen in plaats van opladen.Het nieuwe drone studententeam Aero Team Eindhoven wil vliegen herdefiniëren door een netwerk van drones te creëren die met elkaar kunnen interageren om een ​​schaalbaar bereik te vormen, praktisch eindeloos.

Met dit netwerk willen ze Europa duurzaam elektrisch verbinden via de lucht. Ze willen de technologie creëren die de eerste stappen van dit netwerk mogelijk maakt.

Het idee is dat een vrachtdrone, die producten of benodigdheden met hoge prioriteit vervoert, door een tweede drone in de lucht wordt bijgetankt. De tweede drone draagt ​​een tweede batterij en zal de lege vrachtbatterij verwisselen met behulp van kunstmatige intelligentie. De vrachtdrone vliegt langs oplaadpunten die het team creeërt. ‘Door deze batterijwisseltechnologie te creëren, kunnen we naast de batterijontwikkelingen innoveren, waardoor het aantal swaps op termijn zal verminderen.’

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

3 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

3 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

4 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

4 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

4 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

4 dagen ago