Flash-robs – en wat er tegen te doen

De gevaren van social media worden niet altijd onderkend. Meestal spreekt men over de positieve kanten, maar steeds vaker worden bijvoorbeeld Facebook en Twitter gebruikt voor duistere doeleinden. Rick Mans, social-media-expert bij Capgemini, vertelt op de vakbeurs voor IT-beveiligingsexperts Infosecurity.nl over de gevaren. Dit doet hij tijdens zijn seminar, Social Media: Welcome to the Dark Side, op donderdag 3 november. “Het is goed om een stuk bewustwording te hebben bij het gebruik van social media voor zowel bedrijven als consumenten”, aldus Mans.

Mans vertelt tijdens zijn presentatie onder andere over gevaarlijke trends op het internet: "De flash-mob kende iedereen al, maar dit fenomeen heeft nu ook een duister broertje gekregen, namelijk de flash-rob. Tijdens zo’n flash-rob spreken tientallen mensen via social media af om naar een winkel te trekken. Met de massa die zich dan verzamelt, overdonderden en overvallen ze de winkel. Dit fenomeen heeft zich al een aantal keer in Noord-Amerika voorgedaan en het is goed om verdere verspreiding in de gaten houden."

  

Doe mee aan conversatie

Volgens Mans is het in de gaten houden van trends de oplossing om problemen te voorkomen. "Sentimentswijzigingen op internet zijn te monitoren. Luister mee naar wat online gebeurt en speel daar op in. Neem daarnaast deel aan de conversatie om zo op de hoogte te blijven. Waar bedrijven vooral op moeten letten is, naast de inhoud van de berichten en de betekenis ervan, dat ze participeren op het kanaal van de consument. Daarop bepaalt de consument namelijk wat er gebeurt en of ze luisteren."

Gebruiker moet ook opletten

Mans: "Maar ook als gebruiker is het belangrijk om oplettend te blijven. Hoewel het gebruik van Hyves, Twitter, LinkedIn en Facebook gratis is, moet er toch ergens geld worden verdiend. Blijf je dat bewust. Alles wat je deelt wordt opgeslagen en zorgt ervoor dat je een beter te marketen product wordt. En je bent niet alleen een product  voor de aanbieders van Social media, maar je bent natuurlijk ook je eigen product. Probeer hier rekening mee te houden bij je status-update of tweet."

Seminarprogramma Infosecurity.nl

Rick Mans van Capgemini is één van sprekers uit het uitgebreide seminarprogramma van de vakbeurs Infosecurity.nl. Gedurende twee dagen komen onderwerpen zoals De Privacygrenzen van Het Nieuwe Werken door Jeroen ter Steege, EU, en The Cloud: In or out? door Marcel Hoeke, Atos Consulting & Technology Services, ter sprake.

Kijk hier voor meer informatie