Digitale transitie in de machinebouw: disruptie wordt beloond

Geplaatst op 12 december 2019 om 12:12 uur Digitale transformatie heeft alle markten op zijn kop gezet. Het verandert bedrijfsmodellen, de ervaringen van klanten en de manier waarop organisaties naar duurzaamheid kijken. In de machinebouw staat de digitale transformatie nog in de kinderschoenen. Wat kan de sector leren van de industrie├źn die de machinebouw voorgingen?

Door Sander van Dasselaar, Vice President Industry, Schneider Electric Nederland

 

Onlangs verscheen ons Global Digital Transformation Benefits Report 2019. In het rapport worden 330 datapunten van 230 klanten geanalyseerd. Het levert een goed beeld van de mogelijkheden die digitalisering biedt. Het laat zien hoe digitalisering organisaties dwingt anders na te denken over hun productie, distributie en energieverbruik. Als het rapport iets duidelijk maakt, is het dat digitale transformatie loont, vooral als je er vroeg bij bent.

 

Digitale transformatie loont

Early adopters hebben namelijk vaak een hogere ROI op nieuwe digitale technologie dan organisaties die volgen, maar liefst 70% productiviteitstoename versus 30 %. Bovendien blijkt de stelling van Schneider Electric CEO Jean-Pascal Tricoire te kloppen: het is ontwrichten of ontwricht worden. De helft van de Fortune 500 bedrijven is sinds 2000 verdwenen uit de lijst. De reden? Ze zijn ingehaald door bedrijven die met behulp van digitale technologieën de bedrijfsmodellen in een markt volledig op de kop hebben gezet. Zoals Uber, een taxibedrijf zonder chauffeurs in dienst en zonder taxi's in eigendom. Wie had dat tien jaar geleden kunnen bedenken?

 

Verdienmodellen veranderen van CapEx naar OpEx

Daarnaast blijkt uit het rapport dat de uitgavenpatronen van klanten verschuiven van CapEx (investeringen in de aanschaf van niet-verbruikbare assets) naar OpEx (exploitatiekosten). Dit komt doordat klanten niet willen investeren, maar willen presteren. Leveranciers moeten hun bedrijfsmodellen hierop aanpassen. Van producten die klanten eenmalig aanschaffen, naar diensten die terugkerende opbrengsten genereren en klanten volledig ontzorgen.

 

De uitdagingen voor Smart Machines

In de machinebouw leidt digitalisering tot de komst van de smart machine. Een machine die verbonden, flexibeler, efficiënter en veiliger is. En de gebruiker én bouwer veel beter inzicht geeft in het gebruik van de machine. Slimme machines stellen machinebouwers in staat om te innoveren als nooit tevoren. Maar sommige bouwers vinden het moeilijk om in te spelen op die nieuwe mogelijkheden.

Hoe komt dat?


Bij Schneider Electric spreken we met organisaties in allerlei bedrijfstakken, van cloud- en serviceproviders tot datacenters en bedrijven in de financiële sector. Wat opvalt als we met machinebouwers spreken over de mogelijkheden van digitale technologie, is dat we niet ons standaardverhaal over onze propositie kunnen vertellen. We moeten onze relatie nog intensiveren met machinebouwers om samen de juiste kansen te benutten. Het is belangrijk om de digitale (software) mogelijkheden en onze verder kennis toe te passen in de oplossingen van de machinebouwers. Een tweede uitdaging is het overtuigen van de voordelen van deze digitale transitie bij de afnemers van de machines, ook wel de klant achter de klant. In sommige sectoren, zoals in de Food & Beverage sector, ligt het slimmer maken van machines namelijk gevoelig. Zoals bij frisdrankmachines die gebruikt worden voor dranken met een beschermde receptuur.

 

Een slimmere machine presteert beter

Gelukkig zien we dat die uitdagingen steeds vaker overkomen worden. We zien het kennisniveau in het denken over digitale mogelijkheden groeien. Daardoor nemen machinebouwers deze mogelijkheden nu ook zelf mee in gesprekken met klanten. Dan rest de vraag of de klant het wil toepassen. Technisch is digitale toegang tot machines mogelijk maar wil de klant of eindgebruiker dat? Ook daar zien we dat bouwers steeds vaker toegang krijgen. De sleutel tot succes? Performance. Machinebouwers kunnen steeds beter aantonen dat het digitaliseren van machines de prestaties verbetert. Daar heeft de klant natuurlijk veel baat bij. En dan vindt de klant het een stuk minder belangrijk welke machine ze gebruiken en wat erin zit. Zo lang de machine maar presteert en klanten helpt hun doelen te bereiken.

 

Damen Shipyards - Weten wat er aan boord gebeurt

Een machinebouwer die profiteert van digitale technologie is Damen Shipyards. Deze scheepsbouwer wilde met behulp van data beter begrijpen wat er aan boord van hun schepen gebeurt. Schneider Electric hielp hen de schepen uit te rusten met de EcoStruxure oplossing. Daarmee kan Damen de motorbelasting, en het brandstofniveau en -verbruik monitoren. Ook kunnen ze zien waar schepen varen. Dat leverde drie interessante en innovatieve bevindingen op.

 

Zuinigere motoren

Damen kwam erachter dat een deel van het vermogen van de motoren nooit gebruikt werd. De schepen waren echter wel met die capaciteit uitgerust. Daardoor was het brandstofverbruik hoger dan noodzakelijk. Het bleek voordeliger om de motorgrootte te reduceren, met als gevolg dat het voor klanten goedkoper werd om schepen te huren.

 

Materiaalverbetering en gebruiksinstructies

Damen verhuurt ook schepen om personeel naar boorplatformen op zee te brengen. De boten zijn uitgerust met een grote bumper om te kunnen aanleggen bij de platformen. Die bumpers zijn kostbaar. Damen kwam erachter dat de kapiteins te hard tegen de boorplatformen stootten. Dankzij die data konden ze de kapiteins instrueren om bij het aanleggen meer vaart te minderen. Bovendien kan Damen met behulp van de data deze bumpers verder ontwikkelen door middel van eigen research en development.

 

Diefstal tegengaan

Tot slot bleek uit de data dat een boot die stillag toch brandstof gebruikte. Hoe kwam dat? Na bestudering van de situatie bleek dat er brandstof uit de tank gestolen werd. Al deze bevindingen zijn afkomstig uit data die niet beschikbaar was geweest als de scheepsbouwer het niet had aangedurfd om digitale technologie te omarmen.

 

Is uw business model future proof?

Deze case is een mooi voorbeeld van de meerwaarde die digitalisering in de machinebouw kan creëren. De technische mogelijkheden zijn er, nu de durf en het gevoel van urgentie in de sector nog. Het Global Digital Transformation Benefits Report toont aan dat het loont om digitale innovatie te omarmen. De bedrijven in de machinebouw die dat als eerste durven, gaan een voorsprong nemen in de markt.

 
© Engineersonline.nl