EO

Digitalisering in de autobranche: zo gaan verzekeraars er mee om

27 november 2019 om 12:23 uur

Digitalisering in de autobranche: zo gaan verzekeraars er mee om

In de autobranche is er steeds meer sprake van digitalisering. De autobranche ontwikkelt zich razendsnel. Autofabrikanten doen enorm hun best om de nieuwste technieken in hun auto te implementeren voordat een concurrent hen voor is. Zo is het tegenwoordig bijvoorbeeld gebruikelijk dat je een auto gemakkelijk kunt openen met contactloze sleutels. Overigens liggen niet alleen autofabrikanten wakker van deze digitalisering, hetzelfde geldt voor verzekeraars. Tegen wat voor problemen verzekeraars oplopen en wat voor oplossingen zij bedacht hebben, lees je hieronder. Wellicht is dit ook van toepassing op je eigen verzekering. Het is dus geen slecht idee om dit artikel zorgvuldig door te lezen.

 

Door Allianz Direct:

 

De eerder genoemde contactloze sleutels maken het gemakkelijk om een auto te openen. Echter geldt dit niet altijd alleen voor jouzelf, maar helaas ook voor dieven. Criminelen misbruiken dit digitale systeem om een auto te openen steeds vaker. Door middel van speciale apparaten is men in staat om de signalen die deze sleutels vrijgeven te versterken. Hierdoor lukt het de dieven om de auto te openen, terwijl de sleutel nog bij jou in huis ligt. Georganiseerde bendes betalen fors voor deze apparaten. Logisch, want de criminelen hebben het apparaat meestal al snel terugverdient door het stelen van auto's. De auto's worden vervolgens verkocht in het buitenland of gebruikt tijdens misdrijven als ramkraken en liquidaties.

 

Hoe je voorkomt dat jouw auto op deze manier gestolen wordt? Er worden speciale bakjes gemaakt waarmee je voorkomt dat het signaal versterkt kan worden. Ook is het mogelijk om een beveiligingssysteem in je auto te installeren.

 

Hoe wapenen verzekeraars zich hiertegen?

Voor verzekeraars is het een groot probleem dat moderne auto's vaak zo gemakkelijk gestolen kunnen worden. Bij duurdere auto's wordt om deze reden vaak om een speciaal keuringsbewijs gevraagd. Wanneer de auto's niet voldoende beveiligd zijn, wordt het lastig om een verzekering af te sluiten. Is jouw auto niet gekeurd, maar wordt er bij de auto ingebroken dankzij dit systeem? Dan is de kans groot dat je verzekeraar je niet uitbetaalt als er geen braaksporen zijn.

 

De digitalisering heeft overigens niet alleen nadelen. Zo worden auto's steeds luxer en comfortabeler. Bovendien maken verzekeraars ook dankbaar gebruik van digitalisering. Zo is het tegenwoordig gemakkelijk om online een verzekering af te sluiten, via Allianzdirect.nl bijvoorbeeld.

 

Kennis: Safety

safetyOp het gebied van de Europese regelgeving worden nog steeds veranderingen doorgevoerd, niet alleen om onduidelijkheden tussen richtlijnen onderling te verhelderen, maar ook om uitbreidingen te maken, bijvoorbeeld op het gebied van energiezuinigheid, chemicaliënbeheer, afvalstroombeheersing en dergelijke.

 

Whitepapers

whitepapersDownload hier whitepapers over het thema Safety:

 

Veiligheidsnormen voor elektrotechniek uitgelegd

Hoe pas ik de NEN 3140 voor veilig werken met elektrische installaties toe in de praktijk? En hoe zorg ik dat gereedschap veilig is? Wat houdt CE-markering in? 

Vindt de antwoorden  in de whitepaper

 

Noodstopschakelaars

Emergency Stop Switches (0.49 MB)

 

Machineveiligheid

Concepts in networked machine safety

 

Safety Engineering

Approaches to Safety Engineering

 

Meer whitepapers>>