EO

Licht

01 maart 2014 om 00:58 uur

Dit seizoen staat traditiegetrouw in het teken van het licht. Licht dat er nu even niet is en waar we allemaal weer naar uitkijken. Licht dat er niet is - dat is natuurlijk voer voor techneuten. Onze engineerende verre voorouders bedachten al fakkels, kaarsen en olielampjes om hun dagen te verlengen. En het is in de geschiedenis van de mensheid nog maar sinds kort dat we gebruik kunnen maken van gloeilampen en - nog recenter - spaarlampen en led's.

 

Vooral de led staat, na de uitbanning van het energieverslindende peertje, volop in de belangstelling. Ooit begonnen als lichtgevende speldenknop is hij nu ontwikkeld tot volwaardige lichtbron. In zijn kinderjaren moest hij dienen ter vervanging van het indicatielampje, maar dan met geringere vermogensopname, lagere prijs en langere levensduur - de ledjes in mijn tuner-versterker uit 1974 branden nog als een - zij het minuscuul - zonnetje.

 

Het Led Event, dat heel toepasselijk plaatsvindt tijdens de donkere dagen voor de Kerst - maakt duidelijk dat de led is uitgegroeid tot veelzijdige lichtbron - maar ook dat de techniek nogal wat voeten in de aarde heeft. Niet voor niets ontmoet op het event de elektronicasector de lichtarchitecten en armaturenontwerpers. Het gaat bij verlichting nu om parameters die vroeger niet of nauwelijks aan de orde kwamen, denk aan koelmethoden, power quality, kleurweegavekwaliteit en dergelijk. De led-driver is in een nieuw verlichtngssysteem minstens even belangrijk als de lamp zelf - en er zijn allerlei elektrotechnische specialismen nodig om te komen tot een goed product, dat een optimaal rendement oplevert, het lichtnet niet vervuilt en voldoet aan veiligheids- en EMC-eisen.

 

Op het Armaturenplein bij het Led Event is ongetwijfeld - net als onlangs weer op de Dutch Design Week - te zien waar het samenspel tussen techniek en vormgeving toe kan leiden: compleet nieuwe en innovatieve verlichtingsobjecten.

Dat is precies het soort innovatie waar het volgens de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid in ons land aan schort. We zouden ons onvoldoende bezig houden met de vraagL waarmee verdienen we over tien tot vijftien jaar onze boterham? De Raad heeft het vooral over economische consequenties van een haperend beleid, maar ik zeg: niet-innoverende MKB'ers, kijk toch eens om je heen.We hebben in ons land zoveel inspiratie en voedsel voor innovatie te bieden en we doen ons best om dat over het voetlicht te brengen. We staan als elektronicabranche klaar om de daarbij behorende technische oplossingen voor onze rekening te nemen. Neem een voorbeeld aan de eerder genoemde evenmenten - daar staan wel degelijk succesvolle ondernemers die zich onderscheiden met innovatieve producten en die daarmee zijn voorbereid op de toekomst. Zolang ze maar door gaan met innoveren, natuurlijk. Een nieuw voorbeeldje: voor de nieuwe beurs World of Technology and Science bestaan plannen om op verzoek ‘live', ter plekke een mechatronische ontwerp te laten opzetten.

Innovatie op een presenteerblaadje!

Henk de Vries

h.vries@mybusinessmedia.nl

 

Video's

Swingend het nieuwe jaar in

Swingend het nieuwe jaar in

De gehele crew van Boston Dyniamics heeft zich ingezet om ons een swingend begin te geven van het…

3D-printen: een accordeon

3D-printen: een accordeon

Sinds 2001 is Casper Burkhardt de Nederlandse importeur voor accordeonbouwer Pigini en reparateur…

Best of CES - een vliegende auto's of een transparante TV?

Best of CES - een vliegende auto of een transparante TV?

Het team de Amerikaanse tech-site CNet heeft een selectie gemaakt van de beste producten op de…

Gaan superheld-gadgets in de toekomst ons leven redden?

Gaan superheld-gadgets ons leven redden?

Het exoskelet van Iron Man, Hawkeye met zijn superieure zicht en Collosus die zijn lichaam in…

's Werelds eerste elektrische vierzitter komt uit China

's Werelds eerste elektrische vierzitter komt uit China

Het Chinese Liaoning General Aviation Research Institute gaf zijn elektrische vierzitter RX4E in…

Meer videos »

Laatste nieuws

's Werelds eerste 4p passagiersvliegtuig op waterstof en li-ion krijgt testvluchtvergunning

's Werelds eerste 4p passagiersvliegtuig op waterstof en li-ion de lucht in (video)

's Werelds eerste volledig elektrische vierpersoons passagiersvliegtuig heeft een testvluchtvergunning gekregen. De Hy4 is ontwikkeld in Duitsland en vliegt op waterstof, aangevuld met extra power uit een li-ion…

Een rat kan best een elektrisch wagentje besturen

Of zetten we een rat op de heftruck?

De mens denkt tegenwoordig vooral aan robots als het gaat om het overnemen van vervelende taken, maar wat blijkt? De rat is ook heel geschikt. Als je hem beloont met lekkere zoete ontbijtgranen, rijdt hij bijvoorbeeld…

Fe-Mn-K-katalysator maakt vliegtuigbrandstof uit 'lucht'

Vliegen op uitlaatgas

Onderzoekers hebben een efficiënte manier gevonden om uit de lucht afgevangen koolstof om te zetten in vliegtuigbrandstof. Zo kunnen vliegtuigen dus deels vliegen op hun eigen uitstoot.

Meer nieuws »

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Gratis nieuwsbrief

safety update
 

Agenda

25 februari 2021, 24, 25 en 26 februari 2021

Machineveiligheid in vogelvlucht (online training)

15 maart 2021, Utrecht

Technishow + Esef

TechniShow is ingedeeld in verschillende sectoren waar productietechnieken, fases en toebehoren van het...

24 maart 2021, Brussel

Machineering

Maak- en engineeringtechnologie in levende lijve en met fysieke interactie ontdekken.

Meer agendapunten »